عفو بین‌الملل: صلح اریتره با اتیوپی به تنهایی کافی نیست

تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۹ | عنوان: شرق آفريقا


سازمان عفو بین‌الملل بهبودی روابط اریتره و اتیوپی را فرصتی خوب برای حقوق بشر توصیف اما تأکید کرد که تحقق صلح به تنهایی کافی نیست.


سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرد که روابط اریتره با اتیوپی یک فرصت خوب برای پیشبرد امور حقوق بشر از جمله حق آزادی بیان و برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و محاکمه‌های عادلانه است.

«سیف ماگانگو» معاون مدیر سازمان عفو بین‌الملل در شرق و شاخ آفریقا در این باره گفت که پایان خصومت با اتیوپی برای مردم اریتره لحظه خوشحال‌کننده‌ای است اما بایستی به دنبال آن اصلاحات محسوسی نیز صورت گیرد تا مردم تغییرات حقیقی در زندگی روزمره خود را احساس کرده و به چند دهه سرکوبگری در کشور پایان داده شود.

ماگانگو افزود که بایستی به همه افراد اجازه آزادی بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بدون ترس از سرکوب داده شود و همه کسانی که در ارتباط با اعتراضات علیه دولت بازداشت شده‌اند، آزاد شوند.

به گفته وی هم اکنون هزاران نفر از مردم اریتره از جمله فعالان حقوق بشر و ۱۵ نفر از معارضان سیاسی که در سال ۲۰۰۱ بازداشت شده‌اند، در زندان بسر می‌برند.

عفو بین‌الملل همچنین افزود که مسئولان اریتره هزاران شهروند از جمله کودکان را به آموزش نظامی و خدمات ملی مجبور می‌کنند که همین امر باعث فرار تعدادی از جوانان شده است.

«أسیاسی أفورقی» رئیس‌جمهور اریتره روز شنبه در سفری سه روزه وارد آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی شد.

این سفر أفورقی به اتیوپی تلاش برای نزدیکی روابط دیپلماتیک بین دو کشور است در حالیکه انتظار می‌رود تنش دو کشور به عنوان طولانی‌ترین منازعه در آفریقا نیز پایان یابد.

هفته گذشته نیز «ابی احمد علی» نخست‌وزیر اتیوپی برای دیدار تاریخی با مقامات اریتره به این کشور سفر کرد. 

أبی احمد و أفورقی همچنین توافقنامه صلح و آشتی را با یکدیگر امضا کردند.

«أبی‌ أحمد» (۴۲ ساله) نخست‌وزیر اتیوپی آوریل گذشته طرح صلح با اریتره را اعلام کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105468