تنش بین امارات و چین در جیبوتی

تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۳ | عنوان: جيبوتي


همزمان با افزایش تنش تجاری میان امارات و چین، گروه بنادر جهانی دبی به اتخاذ اقدامات قانونی علیه چین به دلیل ایجاد منطقه تجاری در جیبوتی تهدید کرد.


اقدام چین برای ایجاد منطقه تجاری در جیبوتی ، باعث ایجاد تنش با امارات شده و در همین رابطه گروه بنادر جهانی دبی به اتخاذ اقدامات قانونی علیه چین تهدید کرده است.

منطقه تجاری که چین در حال احداث آن در جیبوتی است در محلی واقع شده که ترمینال کانتینری مورد منازعه دبی و دولت جیبوتی در آن قرار دارد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، با گذشت یک هفته از افتتاح فاز نخست بزرگ‌ترین منطقه آزاد تجاری در آفریقا که احداث آن را چین بر عهده دارد، گروه بنادر جهانی دبی درباره اقدام قانونی علیه چین هشدار داد.

گروه بنادر جهانی دبی در بیانیه خود تأکید کرد که اقدام دولت جیبوتی مبنی بر تصرف غیرقانونی ترمینال کانتینری، به هیچ طرف سومی این حق را نمی‌دهد که شروط توافقنامه را نقض کند.

در این بیانیه همچنین بر اتخاذ اقدامات قانونی از جمله درخواست پرداخت غرامت به دلیل خسارت‌های وارده در نتیجه نقض توافقنامه، تأکید شده است.

جیبوتی فوریه گذشته لغو قرارداد امضا شده با گروه بنادر جهانی دبی در خصوص اعطای امتیاز استفاده از ترمینال کانتینری «دورالیه» به این گروه را اعلام کرد.

دولت جیبوتی علت لغو این قرارداد را نقض مفاد توافقنامه از سوی گروه جهانی بنادر دبی عنوان کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105456