سودان سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد

تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۲ | عنوان: سودان


وزارت خارجه سودان در اعتراض به درخواست‌ اتحادیه اروپا برای تحویل «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان به دادگاه لاهه، سفیر این اتحادیه را احضار کرد.


وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که «جان میشل دیموند» سفیر اتحادیه اروپا در خارطوم را احضار و مراتب نارضایتی و مخالفت سودان با بیانیه اتحادیه اروپا در خصوص اعمال فشار بر برخی کشورهای آفریقایی برای تحویل رئیس جمهور سودان به دادگاه لاهه را به وی ابلاغ کرده است.

«عبدالغنی النعیم» قائم مقام وزارت خارجه سودان به سفیر اتحادیه اروپا تأکید کرد که عمر البشیر (رئیس جمهور سودان) مطابق با وظایف قانونی خود و طبق حقوق بین‌الملل در راستای اجرای مأموریت‌های حاکمیتی به کشورهای خارجی سفر می‌کند.

بنا بر گزارش شبکه روسیا‌ الیوم، النعیم افزود که سودان «منشور رم» که منشأ تشکیل دادگاه جنایی بین‌المللی (لاهه) است، امضا نکرده و لذا هیچ اقدامی که بر اساس آن صورت گیرد، نمی‌پذیرد.

وی تصریح کرد که «دادگاه لاهه سیاسی است و تنها رهبران کشورهای آفریقایی را هدف قرار می‌دهد نه هیچ کس دیگر را».

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از اینکه جیبوتی و اوگاندا «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان را به دادگاه لاهه تحویل نداده‌اند، ابراز تأسف کرده بود.

دادگاه لاهه در سال ۲۰۰۹ قرار بازداشت البشیر را به اتهام نسل‌کشی و ارتکاب جرایم ضد بشری و جنایت جنگی در دارفور، صادر کرده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105448