دعوت رسمی مصر از حماس برای سفر به قاهره

تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳ | عنوان: مصر


یکی از اعضای ارشد حماس از دریافت دعوتنامه مصر برای سفر هیأت این جنبش به قاهره خبر داد.


«طاهر النونو» از اعضای ارشد حماس اعلام کرد این جنبش دعوتی از سازمان اطلاعات مصر برای سفر به قاهره دریافت کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری «شهاب»، قرار است هیأت حماس در سفر مذکور درباره اوضاع سیاسی فلسطین، تحولات سیاسی، اوضاع غزه و توسعه روابط با مصر صحبت شود.

امروز (سه شنبه) «عزام الاحمد» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح اعلام کرد، تحرکات و تماس‌هایی میان مصر و گروه‌های فلسطینی برای اجرای توافق آشتی فلسطین در جریان است.

وی به شبکه «الغد» گفت: مصر دعوت‌هایی فرستاده و تحرکات از سوی طرف‌های مختلف برای پرونده آشتی آغاز شده، دیگر زمان تأخیر نیست.

الاحمد در ادامه بر ضرورت به عهده گرفتن کامل امور غزه توسط دولت توافق ملی تأکید کرد و گفت: طرف فلسطینی، میانجی‌گری مصر را قبول دارد، نیازی به مذاکرات یا توافق جدید نیست و باید آنچه توافق شده، اجرایی شود.

هیأت‌های فتح و حماس در 12 اکتبر 2017 (بیستم مهرماه سال گذشته 1396) پس از چند روز مذاکره در قاهره توافق آتش بس امضا کردند اما این توافق اجرایی نشد.

طبق توافق مذکور قرار بود فتح و حماس دولت توافق ملی وظایف و مسئولیت خود را از تاریخ اول دسامبر سال گذشته (2017) در نوار غزه، همانند کرانه باختری به دست گیرد و در راستای حل مشکلات ناشی از اختلافات وارد عمل شود.

دیروز، روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان سعی دارد با توافق با گروه‌های فلسطینی از جمله حماس، دولت وحدت ملی تشکیل دهد و مأموریت این دولت، ایجاد وحدت میان سازمان‌ها و فراهم کردن مقدمات برای انتخابات است.

در ادامه این گزارش آمده بود: اقدام مذکور در راستای کنار زدن تمام تلاش‌ها برای جدا کردن نوار غزه از کرانه غزه تحت عنوان «معامله قرن» یا امثال آن انجام می‌شود؛ عباس تمایل دارد نخست‌وزیر دولت وحدت ملی جدید را به «سلام فیاض» نخست‌وزیر پیشین دولت تشکیلات خودگردان بدهد.

الشرق‌الاوسط سپس نوشت، فیاض چند روز پیش دیداری دو ساعته با فیاض به این منظور داشت و فیاض پیشنهاد عباس را پذیرفته اما مشروط به اینکه تصمیم‌گیرنده باشد، راه‌حلی کامل برای پایان اختلافات ارائه شود، مجلس قانونگذاری فلسطین فعال و تعداد اعضای سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» افزایش یابد؛ او به محمود عباس گفته ، نمی‌خواهد فقط یک کارمند در دولت وحدت باشد و هیچ اختیاری نداشته باشد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105409