تشکیل کمیته حل منازعه مراکش و جبهه پولیساریو در اتحادیه آفریقا

تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۷ | عنوان: مراكش


شرکت‌کنندگان در اجلاس اتحادیه آفریقا در موریتانی با پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای جهت حل منازعه مراکش و جبهه پولیساریو بر سر صحرای غربی موافقت کردند.


یک منبع دیپلماتیک حاضر در اجلاس اتحادیه آفریقا گفت که «موسی فقی» رئیس کمیساریای اتحادیه آفریقا در جلسه سران کشورهای آفریقایی که پشت درهای بسته برگزار شد، پیشنهاد تشکیل کمیته‌ای برای حل منازعه مغرب و جبهه پولیساریو را مطرح کرد.

«ابراهیم غالی» دبیرکل جبهه پولیساریو نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت که شرکت‌کنندگان در این اجلاس با تشکیل کمیته ریاستی برای حل این منازعه موافقت کردند.

بنابر گزارش خبرگزاری آناتولی، کمیته مذکور متشکل از «ألفا کوندی» رئیس سابق اتحادیه آفریقا، «پل کاغامی» رئیس کنونی این اتحادیه به اضافه فقی خواهد بود.

سی‌ویکمین اجلاس اتحادیه آفریقا با محوریت مبارزه با فساد روز یکشنبه در نواکشوت پایتخت موریتانی با مشارکت سران ۲۲ کشور آغاز بکار کرد.

در این اجلاس دو روزه علاوه بر موضوع مبارزه با فساد، پرونده منازعه مغرب و جبهه پولیساریو بر سر صحرای غربی و اوضاع امنیتی منطقه ساحل آفریقا نیز بررسی می‌شود.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مراکش درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مراکش و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.

اخیرا سازمان ملل، جبهه پولیساریو و مراکش را به خویشتنداری و پرهیز از هر گونه اقدامی در جهت تغییر وضعیت موجود فراخواند.

موریتانی نیز حامی طرح سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل سیاسی مورد توافق دو طرف است و موضع بی‌طرفی در این پرونده را اتخاذ کرده است در حالیکه مغرب، موریتانی را به اتخاذ مواضع نزدیک به پولیساریو متهم می‌کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105399