سفر هیأت اریتره به اتیوپی پس از ۲۰ سال منازعه

تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۹ | عنوان: شرق آفريقا


یک هیأت اریتره به ریاست «عثمان صالح» وزیر خارجه این کشور پس از گذشت ۲۰ سال منازعه با اتیوپی، وارد این کشور شد.


«أبی أحمد» نخست‌وزیر اتیوپی در فرودگاه آدیس‌آبابا از یک هیأت عالی‌رتبه اریتره به ریاست «عثمان صالح» که با هدف اجرای مذاکرات مربوط به عادی‌سازی روابط و پایان دادن به منازعات مرزی دو کشور به اتیوپی سفر کرده است، استقبال کرد.

این اقدام اریتره در پاسخ به طرح صلح نخست‌وزیر اتیوپی با هدف برقراری صلح بین دو کشور و پذیرش اجرای مفاد توافقنامه الجزائر در خصوص خروج اتیوپی از منطقه مورد منازعه «بادمی»، صورت می‌گیرد و این نخستین سفر هیأت اریتره به اتیوپی از سال ۱۹۸۹ است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «أسیاس أفورتی» رئیس‌جمهور اریتره پیش از این اعلام کرده بود که طرح صلح اتیوپی را پذیرفته و به زودی هیأت دولتی به آدیس‌آبابا برای مشارکت در گفت‌وگوهای صلح دو کشور اعزام خواهد کرد.

«أبی‌ أحمد» (۴۲ ساله) نخست‌وزیر اتیوپی آوریل گذشته طرح صلح با اریتره را اعلام کرد.

منازعه بین اریتره و اتیوپی طولانی‌ترین منازعه در قاره آفریقاست و در سال ۱۹۵۲ قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص الحاق اریتره به اتیوپی صادر شد و پس از ۱۰ سال اتیوپی به اریتره ملحق و به یکی از مناطق آن تبدیل شد.

در سال ۱۹۶۷ جنبش شورشی در اریتره شکل گرفت و درگیری‌های مسلحانه فراگیر برای استقلال اتیوپی آغاز شد و در سال ۱۹۹۱ جبهه آزادی‌بخش ملت اریتره بر اسمره پایتخت این کشور سیطره یافت و دو سال پس از آن مردم اریتره با اکثریت آراء با جدایی از اتیوپی موافقت کردند و این کشور به عضویت سازمان ملل درآمد.

دو کشور اواخر قرن گذشته شاهد درگیری‌های مرزی بودند که به جنگ فراگیر تبدیل شد و حدود هفتاد هزار نفر کشته شدند.

اتیوپی و اریتره در سال ۲۰۰۰ توافقنامه صلح در خصوص توقف اقدامات خصمانه و استقرار نیروهای حافظ صلح وابسته به سازمان ملل امضا کردند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105374