مداخله آشکار امارات در نزاع بین مراکش و «پولیساریو»

تاریخ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۵ | عنوان: مراكش


دولت امارات در اقدامی جدید که بیانگر دخالت آشکار این کشور در نزاع بین مراکش و جبهه پولیساریو است، اعلام کرد که منطقه صحراء متعلق به مراکش است.


کمیته مشترک مراکش و امارات چهارشنبه در پایان پنجمین دور نشست خود بیانیه‌ای صادر و طی آن تأکید کرد: «منطقه صحراء متعلق به مراکش است و هر گونه نزاع منطقه‌ای تنها در چارچوب حاکمیت مراکش و تمامیت ارضی آن ممکن خواهد بود.»

امارات همچنین ضمن تأیید ادعای مراکش در خصوص دیدار رهبران حزب‌الله با رهبران جبهه پولیساریو، تأکید کرد که «فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و پولیساریو و تلاش‌ آنها برای خدشه‌ وارد کردن به امنیت و ثبات مراکش و تمامیت ارضی آن را محکوم می‌کنیم».

خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این خبر نوشت که نکته جالب اینکه «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات شخصا در نشست کمیته مشترک مراکش و امارات که در ابوظبی برگزار شد، شرکت کرده بود در حالیکه پیش از این «أنور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات در این قبیل نشست‌ها شرکت می‌کرد.

عبدالله بن زاید روابط دو کشور را ستود و بر استمرار تلاش‌ها برای تحقق دستآوردهایی در تمامی زمینه‌ها تأکید کرد.

وی ضمن حمایت از مراکش در قضیه مربوط به حکومت خودگردان در صحراء گفت که از تمامی اقدامات مراکش برای مقابله با هر گونه چالشی در خصوص تمامی ارضی آن حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه امارات مدعی مداخله ایران در مراکش شد و اظهار داشت : «ما تمامی دخالت‌های خارجی در امور داخلی کشورهای عربی از جمله دخالت‌های ایران را محکوم و بر حمایت از مراکش در تمامی تصمیماتی که اخیرا در این باره اتخاذ کرد، تأکید می‌کنیم.»

دولت مراکش اخیرا با ادعای حمایت ایران و حزب‌الله از جبهه پولیساریو روابط خود با ایران را قطع کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105257