خروج «پولیساریو» از منطقه حائل، شرط ورود به روند سیاسی است

تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۴ | عنوان: مراكش


نماینده دائمی مراکش در سازمان ملل متحد تأکید کرد که کشورش هرگز روند سیاسی درباره آینده منطقه مورد مناقشه صحراء را پیش از خروج این جبهه از منطقه حائل، آغاز نخواهد کرد.


«عمر هلال» نماینده دائمی مراکش در سازمان ملل متحد در پیامی خطاب به جبهه پولیساریو و الجزائر تأکید کرد که اگر از منطقه حائل عقب‌نشینی نکرده و بخش‌های اداری را به شرق دیوار امنیتی صحراء انتقال دهند در آن صورت هرگز روند سیاسی در کار نخواهد بود.

هلال همچنین خطاب به جبهه پولیساریو و الجزائر افزود: «دو راه بیشتر ندارید: یا روند سیاسی و یا نقض قطعنامه‌های شورای امنیت.»

این سخنان نماینده دائمی مراکش در سازمان ملل پس از آن بیان شد که شورای امنیت جمعه شب با طرح آمریکا برای تمدید مأموریت هیأت این سازمان در منطقه صحراء «مینورسو» به مدت ۶ ماه موافقت کرد.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، هلال همچنین درباره عواقب انتقال بخش‌های اداری پولیساریو از منطقه تندوف در الجزائر به شرق دیوار امنیتی صحراء هشدار داد.

منطقه حائل که در مراکش به دیوار امنیتی دفاعی نیز معروف است، در مرز شرقی منطقه صحراء واقع شده و نیروهای سازمان ملل در آن استقرار دارند و مغرب اخیرا جبهه پولیساریو را به استقرار نظامیان خود در این منطقه متهم کرده است در حالیکه سازمان ملل اعلام کرده که هیأت این سازمان در منیورسو هیچ گونه تحرکات عناصر نظامی وابسته به پولیساریو را مشاهده نکرده است.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مغرب درگیر شده است.

درگیری بین دو طرف مراکش و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105139