رایزنی‌‌ جدید هیأت مصری با رهبران حماس

تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۵ | عنوان: مصر


یک هیأت مصری طی سفری چند ساعته به غزه، با رهبران حماس از جمله رئیس دفتر سیاسی این جنبش با موضوع احیای توافق آشتی فلسطین دیدار کرد.


در ادامه تلاش‌ها برای آشتی داخلی فلسطینی، شنبه یک هیأت مصری به ریاست «سامح النبیل» مسئول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر وارد نوار غزه شد و در این سفر چند ساعته با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس، «یحیی السنوار» رئیس دفتر سیاسی این جنبش در غزه و معاون وی «خلیل الحیه» به علاوه تعداد دیگری از مقامات ارشد حماس دیدار کرد.

بر اساس گزارش روزنامه «الحیاه»، کارشناسان معتقدند این هیأت مصری مأموریتی فوری داشته‌اند زیرا رژیم صهیونیستی علیرغم تعطیلی شنبه یهودیان به این هیأت اجازه داده وارد نوار غزه شود.

هنوز هیچ اطلاعاتی درباره  محتوای این دیدار 5 ساعته منتشر نشده، مأموریتی که برای بازگرداندن دوباره خون در جسد آشتی انجام شد؛ محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان گفته حماس باید تمام امور نوار غزه از جمله سلاح گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس و تونل‌های حفر شده در نوار غزه را تحویل تشکیلات دهد.

در 25 فوریه امسال (2018) نیز یک هیأت مصری وارد نوار غزه شد و پس از دیدارهایی با رهبران گروه‌های فلسطینی این منطقه را ترک کرد؛ موضوع بحث شده در دیدارهای مذکور توافق آشتی امضا شده میان جنبش‌های فتح و حماس در 12 اکتبر 2017 بود.

روزنامه الحیاه در ادامه به نقل از منابعی که آنها را نزدیک به حماس خوانده، نوشت: از نظر ما ، (توافق) آشتی دیگر وجود ندارد و در برهه کنونی فقط به تقویت راهپیمایی بازگشت و ادامه آن فکر می‌کنیم. ما شروط جدید عباس را نمی‌پذیریم و سلاح و تونل‌ها را تحویل نمی‌دهیم و هنیه نیز بر این موضوع تأکید کرده است. حماس گام‌ها و عقب‌نشینی‌های بسیاری داشته اما تشکیلات خودگردان و فتح هیچ گامی جز تشدید اقدامات تنبیهی علیه حماس و جمعیت دو میلیونی غزه نداشته‌اند.

پس از آنکه خودروی رامی ‌الحمدالله نخست‌وزیر دولت توافق ملی در 13 مارس در نوار غزه هدف قرار گرفت محمود عباس تصمیم به اجرای اقدامات تنبیهی جدید علیه نوار غزه گرفت؛ آخرین این اقدامات در هفته گذشته انجام شد که طی آن حقوق 70 هزار نفر از کارمندان تشکیلات خودگردان در نوار غزه متوقف شد و این موضوع بر افزایش فقر کنونی در نوار غزه خواهد افزود.

عباس ، حماس را متهم کرده که در پشت پرده انفجار مذکور در مسیر خودروی الحمدالله بوده اما حماس این اتهام را به شدت تکذیب و به استناد ادله اعلام کرد گروه‌های سلفی مورد حمایت طرف‌های خاص –در اشاره به تشکیلات خودگردان-  در پشت‌پرده انفجار مذکور بوده‌اند .

این سفر هیأت مصری در حالی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی در تماس با برخی کشورهای عربی تلاش می‌کند جلوی راهپیمایی بازگشت در مرز نوار غزه با فلسطین اشغالی را بگیرد. این راهپیمایی‌ها 3 هفته متوالی است که ادامه دارد و تا کنون بیش از 30 فلسطینی در آن به شهادت رسیده‌اند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105095