مراکش مخالف ورود «جبهه پولیساریو» به منطقه حائل است

تاریخ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۳ | عنوان: مراكش


نخست‌وزیر مراکش تأکید کرد که ملت این کشور با ورود جبهه پولیساریو به منطقه حائل مخالف و آماده وقوع هر گونه حادثه احتمالی است.


«سعدالدین العثمانی» نخست‌وزیر «مراکش» گفت که نشست وی با اغلب احزاب سیاسی کشور در شهر العیون واقع در منطقه صحراء حامل این پیام به جامعه جهانی است که «ملت مغرب مخالف ورود جبهه پولیساریو به منطقه حایل است و خود را برای مواجه با هر گونه حادثه احتمالی آماده است».

این اولین بار در تاریخ مغرب بود که نخست‌وزیر این کشور در شهر العیون با اکثر احزاب برای بررسی تحولات قضیه منطقه صحراء نشستی را برگزار کرد.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، العثمانی اظهار داشت که هدف از این نشست همچنین ارسال این پیام است که مسئله صحراء نه فقط به نهادهای رسمی بلکه به همه ملت مغرب مربوط است.

وی افزود که برخی عناصر جبهه پولیساریو اقداماتی تحریک‌آمیز در منطقه حایل انجام داده‌اند در حالیکه همه احزاب با تلاش‌های این جبهه برای قدم گذاشتن در این منطقه مخالف هستند.

نخست‌وزیر مراکش همچنین اظهار داشت که کشورش به طور داوطلبانه از این منطقه کنار کشید تا از وقوع هر گونه درگیری جلوگیره و آتش‌بس در این منطقه که از سال ۱۹۹۱ در آن برقرار شده است، حفظ شود.

العثمانی با اشاره به تجاوزات جبهه پولیساریو تأکید کرد که مغرب آماده پاسخ کوبنده به هر گوه تحرکی است.

مغرب چند روز پیش جبهه پولیساریو را به انتقال تجهیزات نظامی (چادر و جنگ‌افزار) از اردوگاه‌های «تندوف» در الجزایر به شرق دیوار امنیتی دفاعی (منطقه حایل) در صحرای مراکش متهم کرد.

به گفته دولت مراکش این اقدام جبهه پولیساریو اقدامی تحریک‌آمیز است که به جنگ منتهی می‌شود و نقض توافقنامه آتش‌بس است.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مراکش درگیر شده است.

عضویت این سازمان در اتحادیه آفریقا با خروج مغرب از این اتحادیه همراه بود و نیروی‌های نظامی این سازمان تا حدودی مجهز و آموزش دیده هستند. مراکش سال قبل با رأی اکثریت کشورهای عضو اتحادیه آفریقا به این اتحادیه بازگشت.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105076