پادشاه مراکش: الجزایر در قضیه صحراء مسئول است

تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۷ | عنوان: شمال آفريقا


«محمد ششم» پادشاه مراکش در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد تأکید کرد که الجزایر در قضیه صحراء مسئول است.


پادشاه مراکش در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتویو گوترش» با اشاره به حمایت مالی الجزایر از جبهه پولیساریو و حمایت سیاسی از آن گفت که الجزایر در قضیه صحراء مسئول می‌باشد.

به گفته «ناصر بوریطه» وزیر خارجه مراکش، پادشاه این کشور به گوترش اعلام کرد که در نزاع بر سر منطقه صحراء که بیش از ۴۰ سال به طول کشیده است، الجزایر به طور آشکارا در این قضیه مسئول بوده است.

محمد ششم همچنین اظهار داشت که مراکش با اقدامات تحریک‌آمیز جبهه پولیساریو مخالف است و این اقدامات تهدیدی برای آتش‌بس و نقض قانون بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل و تضعیف روند سیاسی است.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، مراکش چند روز پیش جبهه پولیساریو را به انتقال تجهیزات نظامی (چادر و جنگ‌افزار) از اردوگاه‌های تندوف در الجزایر به شرق دیوار امنیتی دفاعی (منطقه حایل) در صحرای مراکش متهم کرد.

به گفته دولت مراکش این اقدام جبهه پولیساریو اقدامی تحریک‌آمیز است که به جنگ منتهی می‌شود و نقض توافقنامه آتش‌بس است.

«جبهه پولیساریو» به عنوان یک سازمان نظامی سیاسی از سال 1973 دنبال استقلال «صحرای غربی» است و از سال 1976 که نیروهای اسپانیایی از این منطقه خارج شدند، با دولت مراکش درگیر شده است.

عضویت این سازمان در اتحادیه آفریقا با خروج مراکش از این اتحادیه همراه بود و نیروی‌های نظامی این سازمان تا حدودی مجهز و آموزش دیده هستند. مراکش اخیرا با رأی اکثریت کشورهای عضو اتحادیه آفریقا به این اتحادیه بازگشت.

درگیری بین دو طرف مراکش و جبهه پولیساریو از سال ۱۹۷۵ آغاز شد و پس از آن در سال ۱۹۹۱ توافقنامه‌‌ای درباره برقراری آتش‌بس تحت نظارت سازمان ملل امضا شد.م





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105055