سومالی اقدام شورای امنیت برای توقف تجاوزات امارات را خواستار شد

تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱ | عنوان: سومالي


نماینده سومالی در سازمان ملل ضمن محکوم کردن نقض قطعنامه‌های شورای امنیت توسط سومالی خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای توقف این تجاوزات شد.


«أبوکار عثمان» نماینده سومالی در سازمان ملل گفت که امارات دو سال پیش بدون اطلاع دولت فدرال سومالی توافقنامه‌ای را با مسئولان جمهوری‌ خودخوانده سومالی‌لند درباره تأسیس یک پایگاه نظامی اماراتی در بربره امضا کرده‌اند.

عثمان افزود که طبق گزارش کارشناسان کمیته تحریم‌های ویژه سومالی و اریتره، ساخت این پایگاه و انتقال تجهیزات نظامی به این منطقه نقض قطعنامه مربوط به تحریم تسلیحات سومالی است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نماینده سومالی همچنین اظهار داشت که این اقدامات امارات در سومالی نقض آشکار قانون بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قواعد مربوط به روابط و همکاری بین‌المللی است و لذا دولت فدرال سومالی از شورای امنیت می‌خواهد تدابیر لازم در این باره اتخاذ نماید.

از سوی دیگر «أحمد عوض» وزیر خارجه سومالی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که هر گونه توافقی با هر طرفی غیر از دولت فدرال سومالی، تعرض به حاکمیت این کشور است.

وی همچنین توافقنامه مربوط به بهره‌برداری از بندر بربره را غیرقانونی و تجاوز به حاکمیت سومالی و تمامیت ارضی آن خواند.

«بربره» شهری در ساحل سومال در خلیج عدن است و یکی از بندرهای مهم صادرات این کشور به نقاط دیگر به شمار می‌رود. امارات در سال 2017 با «سومالی‌لند» قرارداد امضا کرد.

 جمهوری سومالی‌لند نامی است که قبایل پنج استان شمالی سومالی از 1991 به خود داده‌اند و خود را کشور می‌دانند و اکنون به عنوان منطقه‌ای خودمختار شناخته می‌شود. هنوز هیچ کشوری سومالی‌لند را که بخشی از سومالی است، به رسمیت نشناخته است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=105027