هشدار شدیداللحن قاهره به ترکیه

تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۹ | عنوان: مصر


سخنگوی وزارت خارجه مصر به ترکیه درباره هر گونه تلاش برای خدشه‌دار کردن حق حاکمیتی مصر بر منطقه اقتصادی آن در شرق دریای مدیترانه هشدار داد.


«أحمد ابوزید» سخنگوی وزارت خارجه مصر در واکنش به اظهارات «مولو چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه مبنی بر اینکه این کشور توافق امضا شده بین مصر و قبرس در سال 2013 در رابطه با ترسیم مرزهای دریایی بین دو کشور را به رسمیت نمی‌شناسد، تأکید کرد که هر گونه تلاش برای نقض حق حاکمیت مصر بر منطقه اقتصادی آن در شرق دریای مدیترانه «مردود» است و با آن مقابله خواهیم کرد.

اخیرا توافقنامه‌ای بین مصر و قبرس درباره استفاده از منابع طبیعی در منطقه اقتصادی دو کشور واقع در شرق دریای مدیترانه امضا شده است.

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ابوزید همچنین اظهار داشت که احدی حق منازعه درباره قانونی بودن توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین مصر و قبرس را ندارد زیرا این توافقنامه کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی تنظیم شده است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر آوریل گذشته به قبرس سفر کرد و طی دیدار با مقامات این کشور بر ثبات سیاسی و حمایت از تمامیت ارضی و استقلال قبرس تأکید کرد.

روابط ترکیه و مصر از زمان عزل «محمد مرسی» رئیس‌جمهور منتسب به اخوان‌‌المسلمین در سال 2013 و به دلیل آنکه «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر وقت ترکیه حوادث در مصر «کودتای نظامی» خوانده و از اخوان‌المسلمین حمایت کرده بود، تیره شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104940