توافق رؤسای جمهور مصر و سودان درباره تشکیل کمیته رفع اختلافات

تاریخ ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۷ | عنوان: شمال آفريقا


روسای جمهوری مصر و سودان درباره تشکیل یک کمیته وزارتی برای تعامل با همه مسائل دوجانبه و عبور از تمامی موانع توافق کردند.


در سایه تنش‌های اخیر میان قاهره و خارطوم، ریاست‌جمهوری مصر در بیانیه‌ای از دیدار رئیس جمهور این کشور با همتای سودانی او خبر داد.

در این بیانیه آمده است که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور و «عمر البشیر» همتای سودانی وی در حاشیه اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی با یکدیگر دیدار کردند.

دیدار السیسی و البشیر در حالی است که مصر و سودان اخیرا شاهد تنش محسوس بودند و سودان سفیر خود در قاهره را برای رایزنی فراخوانده بود.

در بیانیه ریاست‌جمهوری مصر آمده است که السیسی و البشیر بر روابط دو کشور و پیوندهای تاریخی آن در تمامی زمینه‌ها تأکید کردند.

طبق این گزارش، دیدار السیسی و البشیر در «فضای برادرانه» برگزار شد و السیسی بر تداوم تلاش‌های مربوط به تقویت همکاری دو کشور و تمایل مصر برای رایزنی و هماهنگی مستمر در زمینه‌های مختلف به خصوص چالش‌های مشترک در سایه وضعیت منطقه‌ای کنونی تأکید کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، البشیر نیز تمایل سودان برای توسعه همکاری دوجانبه با مصر در تمامی زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داد و گفت که در پرتو چالش‌های ناشی از اوضاع منطقه‌ای کنونی، استمرار هماهنگی بین دو کشور به منظور کمک به تحقق منافع مشترک آنها ضروری است.

روسای جمهور مصر و سودان همچنین درباره تشکیل یک کمیته وزارتی برای تعامل با همه مسائل دوجانبه و عبور از همه موانع توافق کردند.

دو کشور بر سر سد النهضه در رود نیل و منطقه حلایب و شلاتین اختلاف دارند. همچنین سودان بارها مصر را به حمایت از شورشیان دارفور متهم کرده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104901