اتیوپی: داوری بانک جهانی در پرونده سد «النهضه» را نمی‌پذیریم

تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۴ | عنوان: اتيوپي


نخست‌وزیر اتیوپی تأکید کرد که کشورش درخواست مصر برای پیوستن بانک جهانی به مذاکرات مربوط به سد النهضه را نمی‌پذیرد.


«هایلی ماریام دیسالین» نخست‌وزیر اتیوپی ضمن مخالفت با درخواست مصر مبنی بر پیوستن بانک جهانی به مذاکرات مربوط به سد النهضه، گفت که در جستجوی یک حامی برای جبران اثرات سد النهضه بر رود نیل یک چیز است و محول کردن تصمیم‌گیری درباره سد نیز یک چیز است و ما با این مسئله مخالف هستیم.

دیسالین همچنین تصریح کرد که کشورهای ذینفع اعم از اتیوپی، مصر و سودان فرصت‌هایی برای دستیابی به راه‌حل‌هایی در خصوص حل بحران سد النهصه پیشرو دارند به شرط آنکه مذاکرات با روحیه همکاری و اعتماد توأم باشد.

مصر مشارکت بانک جهانی به عنوان یک «بی‌طرف» در در کمیته فنی سه‌جانبه در مذاکرات سد النهضه را خواستار شده است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، نخست‌وزیر اتیوپی همچنین اظهار داشت که طرفین مذاکره درباره تکمیل مطالعات خود در رابطه با ارزیابی اثرات اسد بر سهم آبی کشورهای حاشیه رود نیل طی 10 ماه آینده توافق کرده‌‌اند اما اشاره‌ای به زمان ازسرگیری این مذاکرات نکرد.

قاهره ماه نوامبر گذشته در مخالفت با اصلاحاتی که اتیوپی و سودان در نتایج پژوهش‌های بی‌طرفانه درباره سد النهضه و راه‌اندازی آن انجام داده بودند، تعلیق این مذاکرات را اعلام کرد.

سد النهضه سدی است که اتیوپی در حال ساختن آن بر روی رود نیل آبی در نزدیکی مرزهای این کشور با سودان است.این سد در صورت تکمیل شدن، بزرگترین سد برق آبی قاره افریقا خواهد بود.

ساخت این سد که احتمال خشکسالی و تاثیر آن بر کشاورزی و آب شرب مصر را به دنبال دارد، موجب نگرانی قاهره شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104879