رئیس‌جمهور مصر: قاهره با اتیوپی و سودان سر جنگ ندارد

تاریخ ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰ | عنوان: شمال آفريقا


رئیس‌جمهور مصر تأکید کرد که این کشور قصد جنگ با اتیوپی و سودان ندارد و در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند.


«عبدالفتاح السیسی» در نخستین واکنش به تنش به وجود آمده بین خارطوم و قاهره گفت که «قاهره علیچ هیچ کس توطئه نمی‌کند و در امور داخلی دیگران دخالت ممی‌کند و هرگز با برادرانش وارد جنگ نخواهد شد».

السیسی این سخنان را در حاشیه افتتاح تعدادی از پروژه‌های عمرانی در استان المنوفیه واقع در شمال مصر بیان کرد.

این نخستین واکنش السیسی به تنش به وجود آمده بین خارطوم و قاهره و در حالی است که سودان مرز خود با اریتره را بسته و مدعی است که این کشور با همدستی مصر تهدیدی امنیتی برای سودان است.

به نوشته روزنامه القدس‌العربی، رئیس‌جمهور مصر همچنین اظهار داشت که ما تمایل داریم که روابط بسیار خوبی (با همسایگان) داشته باشیم و ما سیاست ثابتی داریم و اهل مانور دادن نیستیم و اینطور نیست که در سخن یک چیز بگوییم و در عمل چیز دیگری باشد.

وی افزود که «به برادرانمان در سودان و اتیوپی تأکید می‌کنم که مصر علیه هیچ کس توطئه نمی‌کند و در امور داخلی هیچ احدی دخالت نمی‌کند و هرگز با برادران خود وارد جنگ نخواهد شد».

السیسی در ادامه از رسانه‌های مصری خواست تا از اهانت و بکار بردن الفاظ و تعابیر اهانت‌آمیز و ناشایست برای سودان یا هر کشور دیگری با وجود هر گونه خشم و عصبانیت، خودداری کنند.

این سخنان السیسی در حالی است که اخیرا سودان سفیر خود در قاهره را به دلیل بالا گرفتن تنش بین دو کشور فراخوانده است.

روابط بین مصر و سودان اخیرا به دلیل اختلاف بر سر مثلث حلایب، شلاتین و ابورماد و نیز مسئله سد النهضه اتیوپی و اتهام‌زنی سودان علیه مصر درباره حمایت این کشور از شورشیان دارفور، تیره شده است.

مثلث حلایب منطقه‌ای مورد مناقشه بین مصر و سودان است. این منطقه در میان دو کشور یادشده و دریای سرخ محصور است و ۲۰٬۵۸۰ کیلومترمربع مساحت دارد.  قضیه حلایب از سال ۱۹۵۴ تاکنون لاینحل باقی مانده است. دولت سودان از سال ۱۹۵۸ شکایتی را دربارهٔ مناقشه حلایب به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده که این پرونده همچنان در نهاد مذکور باز است.

گفته می‌شود، بر اساس توافق بازترسیم مرزی عربستان و مصر در فروردین 95 (آوریل ۲۰۱۶) که با مخالفت گسترده در مصر روبه‌رو بود، قرار شد با واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان، منطقه مورد مناقشه حلایب و شلاتین نیز به مصر واگذار شود؛ امری که مخالفت سودان را هم در پی داشته است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104863