جنجال در مصر بر سر توصیف قاهره به عنوان خطرناک ترین شهر جهان برای زنان

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۹ | عنوان: مصر


گزارش یک مؤسسه بریتانیایی در توصیف قاهره به عنوان خطرناک‌ترین شهر بزرگ جهان برای زنان در محافل سیاسی و مدنی مصر جنجال آفریده و برخی مسئولین حکومت و جامعه مدنی مصر آن را مغرضانه و نامتوازن توصیف کردند.


شورای ملی زنان در مصر گزارش منتشر شده درباره وضعیت زنان در جهان را رد کرد در حین حال برخی طرف های جامعه مدنی در مصر از تلاش های دولت در زمینه حمایت از زنان انتقاد کردند.

انتشار گزارشی یک موسسه بریتانیایی که قاهره را خطرناک‌ترین شهر بزرگ دنیا از لحاظ شرایط معیشتی برای زنان توصیف کرده است موج انتقادات طرف‌های دولتی در مصر و برخی فعالان جامعه مدنی در مصر را به همراه داشت برخی از آنها معتقدند که این گزارش تنها بر آزار و اذیت جنسی زنان و نه دیگر مسائل متمرکز بوده است.

موسسه تامسون رویترز نتایج اولین نظرسنجی بین المللی مربوط به دیدگاه‌های کارشناسان درباره موقعیت‌های زنان در شهرهای بالای 10 میلیون نفر جمعیت را منتشر کرد این پژوهش شامل 19 شهر شده که از کارشناسان آنها درباره میزان حمایت از زنان در برابر خشونت جنسی و عادات و رسوم آزار دهنده پرسیده شد و اینکه زنان در شهرهایشان به چه سطحی از مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی و کسب درآمد رسیده اند.

در این گزارش قاهره به عنوان خطرناک‌ترین شهر برای زنان در جهان شناخته شده و بعد از آن کراچی پاکستان، کینشازا در جمهوری دموکراتیک کنگو، دهلی نو به ترتیب بدترین شهرهای دنیا برای زنان شناخته شده در حالی که لندن در آن بهترین شهر بزرگ دنیا برای زنان معرفی می‌شود.

«مایا مرسی»، رئیس شورای ملی زنان در مصر در گفت‌وگو با بی بی سی عربی با انتقاد از خط مشی گزارش تامسون گفت: در این گزارش به تلاش‌های دولت در زمینه حمایت از حقوق زنان اشاره‌ای نشده است.

وی افزود: مثل همه شهرهای دنیا ما منکر آزار و اذیت جنسی و خشونت علیه زنان در مصر نمی‌شویم اما نمی‌توان بر مبنای نظر 15 کارشناس به پایتخت یک کشور وصله بدترین شهر را بچسبانیم.

در حالی که طرف‌هایی از جامعه مدنی مصر محتوای گزارش تامسون را رد کردند برخی نیز با سرزنش دولت مصر آن را به محدود کردن فعالیت جامعه مدنی در این زمینه متهم کردند.

  محدودیت‌ها برای مقابله با آزار جنسی زنان

رئیس شورای ملی زنان مصر در خصوص تلاش دولت مصر در حمایت از زنان گفت: وزارت کشور مصر یگان‌هایی را را برای حفاظت زنان از آزار و اذیت در خیابان‌ها تشکیل داده کما اینکه در مدت اخیر مجازات ختنه زنان را سنگین‌تر کرده علاوه بر اینکه عوامل این جرایم مجازات می‌شوند.

وی افزود: پارلمان مصر در حال حاضر لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت را بررسی می‌کند که بخشی از چشم انداز کلی سال 2030 است.

 از زمان سقوط حسنی مبارک در بهار سال 2011 طرح‌های متعددی از سوی جامعه مدنی برای حمایت از زنان در جوامع بزرگ مطرح شده است.

در همین حال «عزه کامل»، نویسنده مستقل و هماهنگ کننده یکی از همین طرح‌های مقابله با آزار و اذیت جنسی زنان در مصر آنچه در گزارش درباره کافی نبودن تلاش‌های دولت در حمایت از زنان آمده است، رد کرد.

وی افزود: در بیشتر طرح‌های مطرح شده امکان حضور در خیابان‌ها و میادین برای زیر نظر گرفتن موارد آزار و اذیت زنان وجود ندارد چرا که مجوزهای لازم از سوی وزارت کشور هم وجود ندارد.

در همین خصوص «فتحی فرید»، هماهنگ کننده کل طرح امنیت برای مقابله با خشونت علیه زنان و یکی از بنیانگذاران طرح‌های ارائه شده دولت مصر را شریک جرم در این قضیه خواند و گفت: پدیده آزار و اذیت جنسی زنان در مصر رو به افزایش است.

فرید در گفت‌وگو با بی بی سی گفت: در اواخر سال 2014 گروه‌های جامعه مدنی از کار میدانی منع شدند اما با این وجود افرادی داوطلبانه و بر اساس حس مسئولیت‌پذیری شخصی خود برای حفاظت از زنان در مناسبت‌های عمومی به خیابان‌ها می‌آیند و یکی از این گروه‌ها در سال 2015 گزارشی درباره دخالت برخی عناصر پلیس مصر در اتفاقات مربوط به خشونت علیه زنان منتشر کرد.

وی افزود: همه تلاش‌های دولت مصر بی نتیجه بوده چون هیچ تمایل واقعی برای مقابله با پدیده مذکور وجود ندارد.

قاهره پایتخت مصر در زمان برگزاری مناسبت‌ها و تجمعات و بخصوص در اعیاد هنگامی که زنان برای تفریح و گردش به خیابان‌ها و میادین می‌آیند شاهد آزار و اذیت جنسی بیش‌تر به زنان است از همین رو جنبش‌هایی مدنی در زمینه مبارزه با آزار و اذیت جنسی زنان در خیابان‌‍ها تشکیل شده است.

اما فتحی فرید همچنان امیدوار به زنان و دختران جوانی است که تصمیم گرفتند به رغم فشارها در خیابان‌ها با افرادی که اقدام به آزار و اذیت جنسی  می‌کنند برخورد کنند.

داستان «هند عبدالستار»، جوان 29 ساله معروف به «دختر حلوان» را همه به یاد دارند، او یک سال است تلاش می‌کند راننده‌ای که او را مورد آزار و اذیت قرار داده بود به مجازات 5 سال حبس برسد، هند در گفت‌وگو با بی بی سی گفت: هنگام گذر در خیابان‌های مصر احساس امنیت نمی‌کنم.

وی گفت: من اصلا احساس امنیت نمی‌کنم هنگامی که در خیابان‌ها راه می‌روم یا وسایل حمل و نقل عمومی سوار می‌شوم دائما احساس نگرانی دارم از اینکه مبادا مردی که پشت سرم راه می‌رود قصد آزار رساندن به من را داشته باشد دائما احساس می‌کنم که او حرفی زشت خطاب به من به زبان آورد یا قصد آزار داشته باشد.

عبدالستار گفت که خودش شخصا تلاش‌هایی را برای کمک به دختران جوانی که احیانا با وی در ارتباط هستند بکار بسته و به آنها در خصوص برخورد با چنین حوادثی راهنمایی می کند.

وی می‌گوید که از دختران می‌‍خواهد درباره مسائل مربوط به آزار و اذیت‌های جنسی علیه خود به پلیس شکایت کنند اما بیش‌تر آنها از کش دادن قضیه هراس دارند.

هند گفت: بیش‌تر دختران از شکایت به پلیس هراس دارند چون احیانا از سوی عوامل آزار و اذیت جنسی خود تهدید شدند که برای مثال آب داغ رویشان ریخته می‌شود یا برادرشان را با چاقو خواهند کشت یعنی از بیم پیامدهای آن از شکایت به پلیس منصرف می‌شوند.

این دختر جوان مصری می‌گوید: می‌خواهم به خودم تا حدی امید بدهم امیدوارم روزی بیاید که ما آن گونه که می‌خواهیم در خیابان‌ها راه برویم.

بر اساس پژوهش بین المللی موسسه تامسون رویترز از بین 19 شهر بزرگ جهان که جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفر را در خود جای داده است قاهره خطرناک ترین شهر برای زنان از حیث شرایط معیشتی محسوب می شود.

پرسش اصلی از کارشناسان امور زنان در 19 شهر بزرگ جهان این بود که میزان حمایت از زنان در برابر خشونت های جنسب چه میزان است؟

 در این گزارش لندن پایتخت انگلیس و به دنبال آن توکیو و پاریس امن ترین شهرهای بزرگ جهان برای زنان شناخته شدند.

صدیق خان شهردار لندن گفت: زنان لندن در همه زمینه‌ها و در همه سطوح جامعه مدنی از جمله بخش‌های مربوط به خدمات عمومی، هنر، کار و سیاست پیشگام هستند.

اما فعالان حقوق زنان در قاهره از تبعیض علیه زنان در این شهر و همچنین سنت‌های کهنه و تارنما در آنجا انتقاد کردند و گفت: همین مسائل اقدامات برای کمک به زنان و حمایت از آنها را بسیار دشوار کرده است.

آنها گفتند زنان در مصر موقعیت‌های محدودی برای استفاده از مراقبت‌های بهداشتی خوب، تامین مالی و آموزش برخوردارند.

«شهیره امین»، یک روزنامه نگار مصری گفت: هر چیزی مربوط به شهر برای زنان مصر دشوار است حتی ساده‌ترین چیز مثل راه رفتن هم ممکن است زنان را به هر طریقی مورد جسارت و اهانت قرار بدهد.

در این گزارش دهلی نو و شهر سائوپائولو برزیل بدترین شهرها از حیت خطرات آزار و اذیت جنسی و و خشونت جنسی و تجاوز علیه زنان شناخته شده است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104741