السیسی: مسئله آب رود نیل مسئله مرگ و زندگی برای مصر است

تاریخ ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳ | عنوان: مصر


رئیس‌جمهور مصر در سفر به تانزانیا تأکید کرد که مسئله آبهای رود نیل برای مصر، مسئله مرگ و زندگی است.


«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر که روز دوشنبه در آغاز سفر دوره‌ای خود به تانزانیا سفر کرد، در دیدار با «جون ماجوفولی» همتای تانزانیایی خود گفت که مسئله آبهای رود نیل برای مصر حکم مرگ و زندگی را دارد.

دفتر ریاست‌جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر السیسی به تانزانیا نخستین سفر رئیس‌جمهور مصر از سال 1968 به این کشور است و السیسی در دیدار با همتای تانزانیایی خود درباره تلاش‌های مربوط به تحقق توسعه در کشورهای حاشیه رود نیل بحث و گفت‌وگو کرد.

السیسی در این دیدار گفت که سیاست خارجی مصر بر عدم مداخله در امور دیگر کشورها، عدم توطئه و تلاش برای حل اختلافات از طریق گفت‌وگوی سازنده و همکاری برای تحقق صلح و توسعه استوار است.

به نقل از شبکه الجزیره، السیسی بر تمایل مصر برای استفاده بهینه کشورهای حاشیه رود نیل از آبهای این رودخانه بدون آسیب‌رسانی به سهم آب یکدیگر تأکید کرد.

وی همچنین اظهار داشت که موضوع آبهای رود نیل حکم مرگ و زندگی را برای مصر دارد.

از سوی دیگر رئیس‌جمهور تانزانیا تصریح کرد که کشورش به طور کامل اهمیت رود نیل برای مصر را درک می‌کند و می‌داند که منبع اصلی آب برای این کشور است.

ماجوفولی همچنین گفت که اطمینان دارد کشورهای حاشیه رود نیل می‌توانند به توافق برای استفاده از آبهای این رود دست یابند.

کشورهای حاشیه رود نیل 11 کشور هستند که عبارتند از: اریتره، اوگاندا، سودان، سودان جنوبی، مصر، کنگو، بروندی، تانزانیا، رواندا و کنیا.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104532