پارلمان مصر با توافقنامه ترسیم مرزها با عربستان موافقت کرد/ تیران و صنافیر به عربستان واگذار شد

تاریخ ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۵ | عنوان: مصر


پارلمان مصر در جلسه امروز خود با توافقنامه ترسیم مرزها با عربستان سعودی موافقت کرد. بر اساس این توافقنامه دو جزیره صنافیر و تیران رسما به عربستان واگذار می‌شود.


پارلمان مصر با توافقنامه ترسیم مرزها با عربستان موافقت کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، پارلمان مصر عصر چهارشنبه با این توافقنامه موافقت کرد و با تصویب این توافقنامه دو جزیره مورد مناقشه «صنافیر و تیران» به عربستان سعودی تعلق می‌گیرد.

روز گذشته نیز کمیته امور حقوقی و قانونگذاری پارلمان مصر با توافقنامه مربوط به دو جزیره «تیران و صنافیر» و ترسیم مرزهای دریایی مصر و عربستان موافقت کرده بود.

منتقدان به توافقنامه تیران و صنافیر می‎گویند که با ترسیم خطوط دریایی بین عربستان و مصر، دو جزیره تیران و صنافیر در محدوده آبهای منطقه‎ای عربستان قرار می گیرد و به این ترتیب این دو جزیره که در نقشه متعلق به مصر است، جزء خاک عربستان می‎شوند.

این در حالی است که دادگاه عالی اداری مصر دی ماه سال گذشته حکم نهایی خود را درباره لغو توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان مصر و عربستان و واگذاری جزایر تیران و صنافیر صادر کرده بود.

دولت مصر پس از صدور حکم نهایی به پارلمان ابلاغ کرد که اگر جزایر تیران و صنافیر بر اساس توافقنامه قبلی به عربستان واگذار نشود، سعودی‎های به دادگاه لاهه شکایت خواهند کرد.

دولت همچنین توضیح داده است که اگر پارلمان با توافق تعیین مرز دریایی با عربستان موافقت نکند؛ بعید نیست که عربستان برای تعیین مرزها در دادگاههای بین‌المللی اقامه دعوی کند و در این صورت، مطمئنا مصر بازنده دادرسی خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۵۱ قانون اساسی مصر هر معاهده صلح یا ائتلافی که به واگذاری بخشی از خاک این کشور به غیر منجر شود، باید به همه پرسی عمومی گذاشته شود.

پیشتر و در پی مخالفات مصری‌ها با واگذاری این دو جزیره رئیس پارلمان مصر اعلام کرد که کمیته قانون گذاری صلاح دیده است در خصوص واگذاری این دو جزیره همه پرسی صورت نگیرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104321