سفر وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی به چین

تاریخ ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶ | عنوان: آفريقاي جنوبي


نکوآنا ماشابانه وزیر خارجه آفریقای جنوبی، 30 بهمن به منظور ملاقات با وانگ یی وزیر خارجه چین و شی یائوبین معاون وزیر دارایی این کشور، به پکن سفر کرد. در این دیدار به مسائل مورد علاقه طرفین در موضوع چارچوب برنامه همکاری‌های راهبردی پنج و ده ساله پروتوریا- پکن، که پیش از این با هدف تعمیق همکاری‌ها میان دو کشور شکل گرفته و همچنین نقش کشورهای عضو بریکس در فضای بین‌الملل، پرداخته شد.


و در ادامه موضوعات زیر مورد بحث و گفت و گوی طرفین قرار گرفت:

  • وزیر خارجه چین در ملاقات با همتای آفریقایی خود بر تقویت همکاری با کشورهای عضو بریکس از جمله آفریقای‌ جنوبی، جهت ایجاد آمادگی برای برگزاری نشست کشورهای عضو که شهریور 96 در شهر ساحلی زیامن برگزار خواهد شد، تاکید کرده و ارتقای نقش این سازمان، در راستای ایفای نقش کلیدی در توازن جهانی را خواستار شد.
  • وانگ یی، روابط با آفریقای جنوبی را پرثمر و حاکی از اعتماد عمیق سیاسی دو طرف دانست و از آمادگی چین برای پیشبرد توافقات حاصل شده در نشست 2015 ژوهانسبورگ خبر داد.
  • در این دیدار مقررگردید: در آینده نزدیک، دیدار مقامات ارشد دو کشور با هدف تبادل مکانیزم‌های همکاری، برگزار شود.
  • وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در این ملاقات، چین را به عنوان شریک راهبردی کشورش توصیف کرده است و از آمادگی این کشور برای تعمیق روابط راهبردی اقتصادی سیاسی و همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با چین خبر داد.

ماشابانه همچنین اظهار داشت: در این دیدار، ریاست مشترک چین و آفریقای‌جنوبی بر ”نشست همکاری چین و قاره آفریقا“ مورد بررسی قرار گرفت.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=104014