شورای امنیت طرح آمریکا درباره سودان جنوبی را رد کرد

تاریخ ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ | عنوان: سودان جنوبی


شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیش­نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تحریم فروش سلاح به سودان جنوبی و اعمال مجازات علیه آن مخالفت کرد.


به گزارش گروه بین­الملل خبرگزاری فارس، شورای امنیت روز جمعه (دیروز) قطعنامه پیشنهادی آمریکا مبنی بر تحریم فروش سلاح به سودان جنوبی و اعمال مجازات علیه آن را به رأی گذشت و از میان 15 عضو شورا تنها 7 عضو به آن رأی موافق دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه، چین و ژاپن به این پیش­نویس قطعنامه رأی ممتنع دادند در حالیکه هر پیش­نویس قطعنامه‌­ای برای تصویب نیازمند کسب 9 رأی موافق بدون استفاده از حق وتو است.

آمریکا با حمایت انگلیس و فرانسه تاکید داشت که توقف واردات سلاح به سودان جنوبی پس از هشدارهای سازمان ملل درباره فجایع این کشور ضروری است اما روسیه، چین، ژاپن، مالزی و ونزوئلا به اضافه سه کشور آفریقایی عضو شورا اعم از آنگولا، مصر و سنگال به این پیش­نویس رأی ممتنع دادند.

«سامانتا باور» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که نباید بر سر این موضوع اختلاف پیش می­آمد، حکم تاریخ برای این تصمیم آنها سنگین خواهد بود، کسانی که از این طرح حمایت نکردند، جایگزینی هم برای آن جهت پایان دادن به خونریزی­ها ارائه نکردند.

نتیجه این رأی­گیری شکستی برای آمریکاست که به سودان جنوبی برای اعلام استقلال در سال 2011 کمک کرد اما اکنون قادر نیست به جنگ داخلی در این کشور پایان دهد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103895