در ديدار با نماينده آمريكا در امور سودان مصر خواستار مشاركت همه گروهها در روند سياسي جديد سودان شد

تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰ | عنوان: آفريقا



وزير امور خارجه مصر در ديدار با نماينده آمريكا در امور سودان پيشنهاد آغاز روند سياسي جديدي را مطرح كرد كه همه گروههاي سوداني را شامل شود.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه "الرياض " چاپ عربستان، احمد ابوالغيط در ديدار اسكات‌گريشن نماينده آمريكا در امور سودان گفت:ديدگاه مصر درباره مساله سودان بر اين اساس است كه فرصت جديدي به همه گروههاي سوداني داده شود تا در روند سياسي جديد و قابل قبول شركت كنند و صلح و ثبات به دارفور بازگردانده شود؛ البته مساله رعايت عدالت نيز بايد در نظر گرفته شود، زيرا اين مساله براي مردم دارفور از اهميت زيادي برخوردار است.
بنابر اين گزارش، در اين ديدار دو طرف تحولات اوضاع در سودان را مورد بررسي قرار دادند و مصر نيز ديدگاه خود درباره اوضاع سودان، وضعيت شمال و جنوب و دارفور را به اطلاع نماينده آمريكا رساند.
از سوي ديگر "حسام زكي " سخنگوي وزارت امور خارجه مصر گفت: اين ديدار در چارچوب رايزني و هماهنگي بيشتر ميان آمريكا و مصر، درباره مسائل سودان انجام گرفت و طرف آمريكايي بر اهميت نقش مصر در مساله سودان تاكيد كرد.
زكي افزود: ابوالغيط در گفت‌وگوي خود با نماينده آمريكا به طور خاص وضعيت شمال و جنوب را مورد بررسي قرار داد، زيرا اوضاع اين منطقه با پيچيدگيهاي فراواني روبروست.
وي گفت: مصر تلاش مي‌كند تا از اين سختي‌ها و پيچيدگي‌ها بكاهد تا راه حلي براي خروج از بحران سياسي آن بيابد و ابوالغيط در ديدار با گريشن طرح خود را ارائه داد.
ابوالغيط پس از اين ديدار از سفير محمد قاسم ، مدير امور سودان در وزارت امور خارجه مصر خواست در آغاز هفته آينده به خارطوم سفر كند و با مسئولان سوداني درباره اوضاع سودان و حمايت مصر از اين كشور از جنبه‌هاي مختلف گفت‌وگو كند.
حسام زكي در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين ديدار درباره عدم كانديد شدن عمر البشير براي رياست جمهوري در مقابل چشم پوشي از حكم دادگاه، گفت‌وگويي صورت گرفته است، گفت: نمي‌خواهم به چنين گزارش‌هاي رسانه‌اي بپردازم، زيرا چنين سخناني در مطبوعات به چشم مي‌خورد و منابع نامعلومي دارد، اما ما دائما با واقعيت‌ها سر و كار داريم و به چنين اخبار رسانه‌اي نمي‌پردازيم.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=1035