هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره ناامنی در کشور مالی

تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ | عنوان: مالي


دبیرکل سازمان ملل درباره گسترش ناامنی در کشور آفریقایی مالی و چالش های پیش روی صلحبانان مستقر در این کشور ابراز نگرانی کرد.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون در جدیدترین گزارش خود درباره وضعیت مالی تصریح کرد: مناطق شمالی و مرکزی مالی همچنان در معرض تهدیدهای جنایی و خشونت گروه های افراط گرا و تروریست قرار دارد و این وضعیت ناشی از کمرنگ بودن حضور نهادهای امنیتی دولتی در این مناطق است.

بان در گزارش محرمانه ای که به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده و نسخه ای از آن به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است، افزود: گسترش ناامنی در مالی و تهدیدهای امنیتی از سوی نقش آفرینان خارج از روند صلح همچنان نگران کننده است.

بان به ویژه درباره موانع پیش روی نیروهای صلحبان سازمان ملل در مالی هشدار داد و خواستار تشدید تدابیر امنیتی دولت این کشور از جمله اعزام نیروهای بیشتر به مناطق شمالی شد.

منطقه وسیع در شمال مالی از سال 2012 که ابتدا گروه شورشیان 'طوارق' و سپس گروه های تروریستی وابسته به القاعده کنترل آن را به دست گرفتند، همچنان ناآرام است.

سال میلادی گذشته توافقی صلح میان دولت مالی و شورشیان منعقد شد، اما گروه های افراط گرا همچنان در این کشور فعال هستند و دولت مالی به تنهایی قادر به تامین امنیت این منطقه نیست.

بان در گزارش خود اجرای توافق صلح را در مالی محدود ارزیابی کرد و خواستار کمک کشورها برای مجهزتر کردن نیروهای صلحبان شد.

وی از همه طرف های درگیر در مالی خواست که اجرای کامل توافق صلح به ویزه مفاد امنیتی و سیاسی آن را تسریع کنند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103450