حزب حاکم فرانسه انتخابات کنگو را فاقد وجاهت قانونی خواند

تاریخ ۰۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ | عنوان: كنگو


حزب سوسیالیست ( حزب حاکم فرانسه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: انتخابات ریاست جمهوری کنگو فاقد وجاهت قانونی است.


به گزارش ایرنا، به نقل از تارنمای خبری حزب سوسیالیست فرانسه، در این بیانیه ضمن بی اعتبار خوانده شدن انتخابات اخیر جمهوری دمکراتیک کنگو به دلیل عدم شفافیت در روند برگزاری انتخابات، آمده است: رییس جمهوری منتخب کنگو با ارعاب رقبای خود و محدود کردن دمکراسی در کشور، به صحنه سیاست بازگشته است.

براساس این بیانیه، حزب سوسیالیست فرانسه از اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا خواسته است با اتخاذ تدابیری از بروز بحرانی بزرگ در منطقه آفریقا جلوگیری کنند.

در این بیانیه همچنین حمله به سه خبرنگار فرانسوی حین مصاحبه با نامزد گروه مخالف در انتخابات ریاست جمهوری کنگو محکوم شده است.

وزارت کشور جمهوری دمکراتیک کنگو پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «دنیس ساسو نگسو» با کسب بیش از 60 درصد آرا پیروز انتخابات شد و قدرت را برای سومین بار در یک دوره 5 ساله دیگر در این کشور آفریقایی در دست گرفت.

وی به عنوان یکی از قدیمی ترین روسای جمهوری در آفریقا، تقریبا از 32 سال پیش بر کشور نفت خیز کنگو حکمرانی کرده است.

گروه مخالف دولت در جمهوری دمکراتیک کنگو، پیروزی وی را به رسمیت نشناخته است.

در نتیجه همه پرسی پاییز سال گذشته گذشته در جمهوری دمکراتیک کنگو، تغییر قانون اساسی و امکان حضور مجدد نگسو در رقابت ریاست جمهوری به تصویب رسید.

به گفته مقام های نهاد انتخابات کنگو، بیش از 92 درصد رای دهندگان به تغییر قانون اساسی این کشور رای مثبت دادند.

نگسو که 72 سال سن دارد، یکی از چند رهبر کهنه کار آفریقایی است که تلاشش برای باقی ماندن در قدرت، ناآرامی و انتقادهای بین المللی را به همراه داشته است.

حزب سوسیالیست در حال حاضر حزب اصلی اپوزیسیون در فرانسه به شمار می رود. این حزب از سال ۱۸۸۰ تاکنون هرگز محبوبیت پایداری نداشته است.

پس از دوره ریاست جمهوری «نیکلا سارکوزی» در سال ۲۰۱۲، «فرانسوا اولاند» نامزد حزب سوسیالیست توانست با شکست سارکوزی، دومین رییس جمهوری سوسیالیست فرانسه شود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103433