سایه سنگین رای عدم اعتماد بر سر رییس جمهوری آفریقای جنوبی

تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ | عنوان: آفريقاي جنوبي


نمایندگان طیف اقلیت مجلس آفریقای جنوبی در طرحی خواستار رای عدم اعتماد به «جاکوب زوما» رییس جمهوری این کشور شدند.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه از کیپ تاون،نمایندگان این طیف موسوم به حزب اتحاد دمکراتیک در مجلس، طرح رای عدم اعتماد به کفایت سیاسی رییس جمهوری را در دستور کار قرار دادند.

علاوه بر این قرار هست طرحی برای به جریان انداختن دوباره اتهام های وارده به زوما در ارتباط با فساد مالی اجرا شود.

نمایندگان طیف اقلیت خواستار رای مخفی هستند، از این رو نمایندگان طیف مقابل که خود به برکناری زوما تمایل دارند، بدون هیچ دلهره و هراسی از اقدام تلافی جویانه می توانند رای دهند. با این حال احتمال برآورده شدن چنین درخواستی بسیار اندک است.

به گفته منابع آگاه، از آنجا که اکثریت نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی از حزب حاکم کنگره ملی به رهبری زوما هستند، بعید است طرح رای عدم اعتماد به وی در مجلس رای بیاورد.

«جان استین حسین» نماینده دمکرات مجلس گفت: به جریان افتادن این طرح نشان می دهد که مردم از عملکرد ضعیف رییس جمهوری خسته هستند و از مخالفان دولت حمایت می کنند.

براساس این گزارش، فشار بر زوما در مخالفت با بحران اقتصادی ناشی از اخراج دو وزیر دارایی ظرف چند روز در این کشور بالا گرفت.

حزب زوما مطرح شدن طرح رای عدم اعتماد از سوی حزب مخالف را تلاشی برای منحرف کردن توجه مردم از رسوایی نژادپرستی می داند که زمانی مایه سرافکندگی حزب اتحاد دمکراتیک قرار گرفت.

حزب اتحاد دمکراتیک به عنوان مامنی برای بسیاری از سفید پوستان آفریقای جنوبی پس از پایان دوران آپارتاید تلقی می شود.

زوما چندی پیش گفت که اقلیت کمی در آفریقای جنوبی هستند که متاسفانه تمایل دارند کشور بار دیگر به دوران آپارتاید و حکومت اقلیت سفید پوست بازگردد.

این افراد خواهان برخورداری از امکانات ویژه و جداگانه هستند و به نوعی رهبران آپارتاید را دوست دارند. این افراد در گذشته زندگی می کنند و نماینده واقعی کشور ما و مردم ما به شمار نمی روند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103249