سیاستمدار آفریقای مرکزی: فرانسه در ناآرامی ها نقش دارد

تاریخ ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ | عنوان: آفريقاي مركزي


یک سیاستمدار جناح مخالف در جمهوری آفریقای مرکزی، فرانسه را به تسلیح گروه های شبه نظامی با هدف بهره برداری از هرج و مرج برای سلطه بر منابع طبیعی این کشور متهم کرد.


به گزارش ایرنا، 'پاسکال بیدا کویاگبله' یکی از نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری آفریقای مرکزی در مصاحبه ای اختصاصی با آناتولی در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی گفت که فرانسه از شورشیان برای برکناری فرانسوآ بوزیزه رییس جمهوری سابق این کشور استفاده کرده، چون وی حاضر به پذیرش شروط فرانسوی ها برای استخراج نفت نشده است.

او اضافه کرد که منابع نفتی جمهوری آفریقای مرکزی اواخر دهه 2000 میلادی کشف شده اند و بوزیزه پس از آن که با فرانسه در این باره به توافق نرسید، از یک شرکت چینی برای استخراج از این منابع درخواست همکاری کرد.

دولت فرانسه این ادعاها را به شدت تکذیب کرده است.

کویاگبله همچنین گفت که فرانسه خواستار برخورداری از سهمی بیشتر از آفریقای مرکزی شده که مالک منابع نفتی است.

وی افزود: فرانسوی ها حتی با من دیدار کردند و هشدار دادند که اگر بخواهم روزی رییس جمهوری شوم باید شرایط استخراج نفت را با سهم 90 درصدی برای فرانسه و 10 درصد برای جمهوری آفریقای مرکزی بپذیرم.

این کشور آفریقایی دارای منابع سرشار الماس، نفت، طلا، اورانیوم و دیگر منابع طبیعی است. اما به دلیل سال ها درگیری و رهبری ضعیف همچنان یکی از عقب مانده ترین کشورهای جهان به شمار می رود.

آفریقای مرکزی 4 میلیون و 600 هزار نفر جمعیت دارد که 50 درصد آن مسیحی، 15 درصد مسلمان و 35 درصد پیرو ادیان و اعتقادات دیگر هستند.

کویاگبله یادآور شد که مسلمانان و مسیحیان سال های سال در صلح و هماهنگی کنار یکدیگر زندگی می کردند، تا زمانی که فرانسه تنش های قومی را در این کشور به راه انداخت.

خشونت ها در این کشور آفریقایی باعث آوارگی هزاران نفر شده است و هزاران نفر از مسلمانان در نتیجه خشونت های فرقه ای به ویژه شبه نظامیان مسیحی به چاد و کامرون پناهنده شده اند. صدها نفر نیز از هر دو طرف درگیری ها که در سال 2013میلادی آغاز شد، کشته شده اند.

فرانسه در دسامبر 2013 به بهانه پایان دادن به درگیری های خونین در آفریقای مرکزی که مستعمره سابقش بوده است، صدها نظامی را به این کشور اعزام کرد. برخی از این سربازان از چندی پیش متهم به بدرفتاری و سوء استفاده جنسی از کودکان شده اند.

کویاگبله خواستار خروج فوری نظامیان فرانسوی و سازمان ملل از جمهوری آفریقای مرکزی شد و گفت که این نیروها که زمانی با هدف حمایت از مردم وارد این کشور شدند، اکنون تهدیدی برای آن ها محسوب می شوند.

محمد نورالدین آدم وزیر سابق امنیت جمهوری آفریقای مرکزی نیز پیش از این فرانسه را به مسلح کردن شبه نظامیان متهم کرده بود.

وی در سال 2013 در مصاحبه ای با آناتولی گفته بود که فرانسه اکنون از شبه نظامیان آنتی بالاکا جانبداری و اسلحه، غذا، دارو و حتی یونیفرم آن ها را نیز تامین می کند.

وزارت دفاع فرانسه تا زمان انتشار این گزارش به تماس های خبرگزاری آناتولی برای نظرخواهی در این زمینه پاسخی نداده است؛ هرچند پاریس همواره جانبداری از طرف های درگیر در همه مستعمره های سابق خود را رد کرده است و از سوی دیگر وزیر خارجه فرانسه نیز این اظهارات را تکذیب می کند.

جمهوری آفریقای مرکزی هفته گذشته انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد که در نتیجه آن فوستین توآدرا نخست وزیر سابق این کشور پیروز شد.

کارشناسان زیادی معتقدند که این انتخابات گامی مهم در احیای صلح و ثبات در این کشور آفریقایی است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103218