دیده بان حقوق بشر خواستار پاسخگویی موزامبیک در مورد اقدام ناشایست نظامیان خود شد

تاریخ ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸ | عنوان: موزامبيك


دیده بان حقوق بشر خواستار پاسخگو بودن مقام های دولت موزامبیک در قبال اقدام های ناشایست نظامیان این کشور در استان «تته» شد.


به گزارش ایرنا، به نقل از تارنمای خبری آل آفریکا، «زنیدا ماچادو» پژوهشگر دیده بان حقوق بشر در آفریقا با یادآوری گزارش های منتشر شده از اعدام، بدرفتاری و سواستفاده جنسی از سوی نیروهای مسلح موزامبیک گفت: نیروهای نظامی نباید به بهانه خلع سلاح گروه مخالف اصلی دولت موسوم به مقاومت ملی موزامبیک یا «رنامو»، مرتکب اقدام های غیر اخلاقی و غیر مسئولانه علیه این نیروها یا ساکنان محلی شوند.

وی افزود: دولت باید در مورد اخبار مربوط به موارد سواستفاده بی درنگ تحقیق و از قانونی بودن عملیات خلع سلاح شبه نظامیان، اطمینان حاصل کند.

نیروهای نظامی موزامبیک از اکتبر 2015 عملیات خلع سلاح شبه نظامیان مرتبط با حزب اصلی مخالف دولت (رنامو) را آغاز کردند که بر اثر آن دستکم 6 هزار نفر آواره و مجبور به فرار به مالاوی شدند.

پیشتر هیات مذاکره کننده دولت موزامبیک و همچنین هیات مذاکره کننده رنامو، توافق صلحی را به نمایندگی از «آماندو گویبوزا» رییس جمهوری موزامبیک و «آلفونسو دهلاکاما» رهبر رنامو امضا کردند.

حمله های نظامی رنامو از مارس 2013 در سراسر این کشور و عمدتا علیه کاروان ها در استان مرکزی سوفالا انجام شده است که بر اثر آن، دهها نفر کشته و شماری زیادی زخمی شدند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103179