اعتصاب عمومی در جمهوری دمکراتیک کنگو

تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۷ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


جمهوری دمکراتیک کنگو شاهد اعتصاب عمومی در اعتراض به تلاش جوزف کابیلا برای باقی ماندن در قدرت است.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خیابان های شهر کینشازا پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو روز سه شنبه به خاطر اعتصاب عمومی یک روزه مخالفان در این کشور کاملا خلوت بود.

این اعتصاب با هدف وارد کردن فشار به جوزف کابیلا رییس جمهوری دمکراتیک کنگو برای کناره گیری از قدرت برنامه ریزی شده است. دوره ریاست جمهوری وی در دسامبر (آذر/دی) آینده به پایان می رسد؛

رهبران گروه های مخالف کنگو از مردم خواسته اند برای نشان دادن اعتراض خود به تلاش های کابیلا برای ادامه حکومت در این کشور آفریقایی در خانه هایشان بمانند.

کابیلا که طی 15 سال گذشته قدرت را در کنگو به دست داشته، به موجب قانون اساسی این کشور نمی تواند مجددا در رقابت ریاست جمهوری شرکت کند.

منتقدان او را به تلاش برای تعویق انتخاباتی که قرار است در ماه نوامبر (آبان/آذر) برگزار شود، متهم کرده اند؛ سال میلادی گذشته دهها کنگویی در اعتراض به این موضوع کشته شدند.

رویترز افزود: پلیس کنگو شب گذشته در تلاش برای تضعیف این اعتصاب سراسری شش نفر از فعالان دمکراسی خواه را در شهر گوما در شرق این کشور بازداشت کرد.

مارتین فایولو رییس حزب تعامل برای شهروندی و توسعه و یکی از سازمان دهندگان اعتصاب سراسری در کنگو نیز، روز یکشنبه برای ساعاتی به اتهام تحریک افکار عمومی به ایجاد بی نظمی بازداشت شد.

خوزه ماریا آرانز مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل در کنگو خبر آزادی فایولو را تایید و اضافه کرد که وی توسط تشکیلات اطلاعات ارتش کنگو بازداشت شده بود.

سازمان ملل در گزارش ماه دسامبر (آذر/دی) اعلام کرد که سرکوب مخالفان سیاسی از جمله اعدام و بازداشت های خودسرانه اعتبار انتخابات آتی این کشور آفریقایی را تضعیف خواهد کرد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103096