چاد دو ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ،نخست وزیر جدید تعیین کرد

تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷ | عنوان: چاد


تلویزیون رسمی چاد در حالی از تعیین نخست وزیر جدید خبر داد که دو ماه دیگر قرار است در این کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.


به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه خبری مصری الیوم السابع ،'آلبرت باهیمی باداک' به عنوان نخست وزیر جدید این کشور معرفی شده است.

این اقدام زمینه سازی برای تغییر وزیران دو ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

هنوز در باره استعفای 'کالزوبو باهیمی دیبو' نخست وزیر پیشین که بیش از دو سال در این پست قرار داشت، توضیحی داده نشده است .

'ادریس دبی ایتنو' رئیس جمهوری کنونی چاد که از زمان برکناری 'حسین حبری'، دیکتاتور سابق این کشور در سال 1990 روی کار آمده است، قرار است نامزدی حزب خود موسوم به 'جنبش آزادی میهن پرستی' را اعلام کند.

چاد متحد اصلی نظامی غرب از 25 سال قبل تا کنون است.

باهیمی باداک نخست وزیر جدید چاد که قبلا وزیر دادگستری بوده در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال 2011 رقیب انتخاباتی دبی ایتنو بود.

یک کارشناس سیاسی چاد که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت که رئیس جمهوری با انتخاب باداک می خواهد آرای طرفداران 'صالح کیزابو' مخالف را به نفع خود جلب کند.

دبی ایتنو رئیس جمهوری چاد در سال 2004 میلادی قانون اساسی جمهوری چاد را تغییر داد و مدت دو دوره ای ریاست جمهوری را لغو کرد و موفق شد در انتخاباتی که پس از آن برگذار شد، با اکثریت آرا پیروز شود.

'قصیر کوماکویه' و 'معلوم یوبوده' از چهره های اپوزیسیون جمهوری چاد نیز اعلام کردند که در این انتخابات در 10آوریل (21 فروردین) شرکت خواهند کرد.

کاندیداها باید از 10 تا 29 فوریه (21 بهمن تا 10 اسفند) سال جاری میلادی درخواست خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کنند. دور دوم این انتخابات در 9 مه سال جاری میلادی و در صورت عدم پیروزی یک کاندیدا برگزار می شود.

این کشور که از نفت خیزترین کشورهای مرکزی آفریقاست با فقر دست و پنجه نرم می کند و نقش اساسی در کمپین مقابله با بوکوحرام نیجریه دارد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=103060