انصراف اتحادیه آفریقا از طرح اعزام صلحبان به بوروندی

تاریخ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ | عنوان: بوروندي


اعمال نفوذ نیروهای قدرتمند در داخل قاره آفریقا و خارج آن، رهبران اتحادیه آفریقا را برآن داشته است تا از تصمیم اعزام 5 هزار صلحبان به بروندی چشم پوشی کنند.


به گزارش ایرنا، به نقل از پایگاه اینترنتی ایست آفریکن، این تصمیم برخلاف قطعنامه مصوب شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا اتخاذ می شود.

لابی گران، بسیاری از رهبران آفریقایی را در اجلاس اتحادیه آفریقا در آدیس آبابا که ماه گذشته برگزار شد، متقاعد کردند که اعزام 5 هزار نیرو به بوروندی بدون رضایت دولت این کشور، منطقه را بیش از پیش بی ثبات می کند.

به گفته کارشناسان، جای تعجب ندارد که بروندی به رغم از دست دادن نفوذ دیپلماتیک خود به واسطه بحران سیاسی، موفق به حفظ کرسی خود در شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا شده است.

بوروندی با احراز 38 رای، کرسی خود را در این شورا نگه داشت و حمایت لازم را از اکثر کشورهای فرانسوی زبان در غرب و مرکز آفریقا دریافت کرد.

کشورهای مرکز آفریقا بیم دارند که حضور یک نیروی بین المللی در بوروندی، بی ثباتی در منطقه را به اوج رساند.

بعلاوه، این کشورها از بابت سلاح های جمع آوری نشده از جنگ های قبلی در این منطقه نگران هستند.

با این حال، «ادریس دبی» رییس جدید اتحادیه آفریقا که اهل کشور چاد است، با تصمیم رهبران آفریقایی برای انصراف از اعزام نیرو به بوروندی مخالفت کرده و گفته است که این قاره نمی تواند بیش از این کشت و کشتار هزاران نفر را تاب آورد.

براساس این گزارش، رهبران آفریقایی به جای اعزام صلحبان به بوروندی تصمیم دارند هیاتی را راهی این کشور کنند تا با مقام های بوجومبورا در مورد امکان استقرار نیرو رایزنی کند.

به گفته «اسماعیل چرگی» رییس شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا، اگر بوروندی با استقرار نیرو موافقت کند، این نیروها بیشتر بر عملیات محافظت از جان غیرنظامیان، تسهیل فعالیت سازمان های بشردوستانه، خلع سلاح شبه نظامیان و جمع آوری سلاح های غیرقانونی به کار گرفته می شوند.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفته است که استقرار نیرو در بوروندی منوط به تصمیم گیری اتحادیه آفریقا است، اما در صورت اتخاذ تصمیمی در این زمینه، سازمان ملل برای حمایت از این قاره به هر نحو ممکن آمادگی دارد.

انتظار می رود سازمان ملل هزینه مالی استقرار نیرو در بروندی را در صورت آمادگی اتحادیه آفریقا، تامین کند.

بوروندی از ماه ها قبل، زمانی که پییر انکورونزیزا رییس جمهوری این کشور از تصمیم خود برای نامزدی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری پرده برداشت، دستخوش ناآرامی است.

وی در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد، اما این مساله اعتراض های خیابانی و کودتای نافرجامی را در این کشور رقم زد که در نتیجه آن بسیاری کشته شدند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102949