ژنرال مخالف رییس جمهوری اوگاندا در آستانه انتخابات این کشوربازداشت شد

تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۶ | عنوان: اوگاندا


وکیل مدافع «دیوید سجوسا» ژنرال مخالف رییس جمهوری اوگاندا اعلام کرد که موکلش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور بازداشت شده است.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از کامپالا، وکیل مدافع این ژنرال گفت وی که «یووری موسوینی» رییس جمهوری اوگاندا را دیکتاتور خوانده، در یکی از پادگان های ارتش در شهر کامپالا (پایتخت) تحت بازداشت است.

همچنین منزل این ژنرال اوگاندایی به محاصره نیروهای مسلح ارتش درآمده است.

انتظار می رود بازداشت این ژنرال، تنش در اوگاندا را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور که قرار است 29 بهمن ماه برگزار شود، افزایش دهد.

براساس این گزارش، مووسوینی که برای احراز دوباره پست ریاست جمهوری تلاش می کند، از سال 1986به این سو بر اوگاندا حکم رانده است.

وی در آن سال هدایت گروهی از شورشیان را برعهده داشت که با دولت وقت متهم شده به تقلب انتخاباتی می جنگیدند.

سجوسا یکی از فرماندهان ارشد شورشیان آن زمان بود و پس از ارتقا به درجه ژنرال 4 ستاره، فرمانده ارتش اوگاندا شد و مسئولیت دستگاه های جاسوسی داخلی و خارجی این کشور را برعهده گرفت.

اکنون وی، مووسوینی را به تخطئی از آرمان هایی که برایش در آن زمان جنگ چریکی به راه انداختند، متهم می کند.

سجوسا در سال 2013 به رییس دستگاه جاسوسی داخلی اوگاندا نامه نوشت و از وی خواست در مورد توطئه کشتن مقام های بلندپایه دولتی که با پسر مووسوینی مخالف بودند، تحقیق کند. پسر مووسوینی مسئولیت فرماندهی نیروهای ویژه اوگاندا را برعهده دارد.

سجوسا در آن سال از بیم بازداشت، به اروپا سفر کرد و از لندن تقاضای پناهندگی کرد، اما در نهایت در سال 2014 به کشورش بازگشت.

در همین حال، یک گروه طرفدار دمکراسی در اوگاندا موسوم به «اوگاندا را آزاد کنید»، با صدور بیانیه ای اعلام کرد: به نظر می رسد رژیم مووسوینی که نزدیک به 30 سال قدرت را در دست دارد و ممکن است در انتخابات آتی شکست خورد، قصد دارد فعالان ارشد طرفدار دمکراسی در این کشور همچون ژنرال سجوسا را بازداشت کند، تا در برابر اعتراض احتمالی مردم در صورت خودداری مووسوینی از واگذاری قدرت به مخالفان سیاسی اش، پیش دستی کرده باشد.

اوگاندا که به طور رسمی جمهوری اوگاندا خوانده می شود، کشوری محصور در خشکی در شرق آفریقا است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102867