سنگال دوره ریاست جمهوری را کوتاه و محدود می کند

تاریخ ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۶ | عنوان: سنگال


مکی سال رییس جمهوری سنگال پیشنهاد خود را برای محدود ساختن دوره ریاست جمهوری به شورای قانون اساسی این کشور تسلیم کرد.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیشنهاد رییس جمهوری سنگال شامل 15 مورد اصلاح قانون اساسی از جمله قوانین انتخابات، گسترش حوزه اختیارات مجمع ملی و شورای قانون اساسی این کشور است که پیشتر در سخنرانی وی به مناسبت آغاز سال نوی میلادی از تلویزیون سنگال پخش شده بود.

بر اساس متن پیشنهادی وی، از مهم ترین اصلاحیه هایی که باید در قانون اساسی سنگال صورت بگیرد طول و تعداد دوره های ریاست جمهوری هر فرد است که به دو دوره 5 ساله محدود و در صورت تایید شامل خود او نیز خواهد شد.

مکی سال که در فوریه 2012 برای دوره ای هفت ساله به رییس جمهوری انتخاب شد اعلام کرده است که تغییرات در قانون اساسی را در مه (اردیبهشت/خرداد) 2016 به همه پرسی خواهد گذاشت.

نتیجه این رای گیری مشخص خواهد کرد که انتخابات بعدی ریاست جمهوری در سال 2017 برگزار خواهد شد یا 2019.

دادگاه عالی این کشور یک ماه فرصت دارد تا درباره پیشنهادهای مطرح شده تصمیم گیری کند.

رییس جمهوری کنونی سنگال در ماه مارس 2015 گفت که کاهش طول دوره ریاست جمهوری اش علاوه بر ایجاد الگو برای دیگران، در حقیقت عمل به بخشی از وعده های انتخاباتی اش نیز خواهد بود.

وی افزود: باید بدانیم که در آفریقا نیز می توان الگو ارائه کرد و به دست آوردن قدرت به خودی خود هدف نیست.

بر خلاف سنگال، رهبران برخی کشورهای آفریقایی با انجام تغییر در قانون اساسی تلاش می کنند تا شرایط ماندن در قدرت را به نفع خود تغییر دهند.

از جمله این کشورها می توان به آنگولا، چاد، جیبوتی و اوگاندا اشاره کرد. پال کاگامه رییس جمهوری روآندا نیز با تغییر قانون اساسی ، راه را برای سومین دوره ریاست جمهوری خود باز کرد.

بروندی نیز در ماه آوریل گذشته پس از تلاش پیر انکرونزیزا رییس جمهوری این کشور برای به دست آوردن سومین دوره قدرت، به صحنه خشونت و ناآرامی تبدیل شد و شاهد کودتایی نافرجام بود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102678