نخستين تفسير جامع قرآن كريم در ليبی منتشر شد

تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۰۴ | عنوان: ليبي


نخستين تفسير جامع قرآن كريم در 12 جلد با عنوان «ارشاد الحيران إلی توجيهات القرآن» به كوشش مؤسسه انتشاراتی «دار المدار الإسلامی» ليبی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «العرب آنلاين»، اين تفسير به قلم «احمد عبدالسلام ابومزيريق» مفسر و قرآن‌پژوه ليبی و پس از 20 سال تحقيق و پژوهش به رشته تحرير در آمده است.

اين تفسير قرآن كه هر جلد آن در 450 صفحه نگاشته شده است، نسخه‌ای از آن در نمايشگاه كتاب شهر طرابلس، پايتخت ليبی كه هم‌اكنون در حال برگزاری است، در معرض ديد عموم گذاشته شده است.

قرار است مراسم رونمايی از اين تفسير ارزشمند قرآنی، طی مراسم باشكوهی با حضور مسئولان و شخصيت‌های قرآنی، علمی و فرهنگی ليبی برگزار شود.

اين تفسير قرآن، با وجود شمار زياد علما و صاحب‌نظران قرآنی در ليبی، نخستين تفسير جامع در زمينه قرآن كريم است كه به قلم مفسر اهل كشور ليبی نوشته است؛ اين در حالی است كه بسياری از ميراث علمی و قرآنی ارزشمند انديشمندان ليبی در زمان استعمار اين كشور از بين رفت و تنها يك تفسير متعلق به «الخروبی الطرابلسی» متوفی به سال 963 هجری قمری باقی مانده است.

بنا بر گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی «العرب آنلاين»، تفسير الخروبی الطرابلسی با عنوان «رياض الأزهار وكنز الأسرار فی تفسير القرآن»(بوستان گل‌ها و گنجينه رازها در تفسير قرآن) در هشت جلد هنوز به صورت نسخه خطی است و امكان چاپ اين تفسير فاخر قرآنی فراهم نشده است.


نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=10262