20 نظامی در بورکینافاسو بازداشت شدند

تاریخ ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۶ | عنوان: بوركينافاسو


«یعقوب اسحاق زیدا» نخست وزیر بورکینافاسو اعلام کرد که 20 نظامی ارتش به اتهام توطئه برای فراری دادن ژنرال «گیلبرت دیندره» رهبر کودتای این کشور از زندان، بازداشت شده اند.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بازداشت این افراد به دنبال کودتای اخیر در این کشور روی داد و به نظر می رسد از تداوم تنش بین دولت و هواداران «بلیز کامپائوره» رئیس جمهوری کهنه کار و برکنار شده این کشور نشان داشته باشد.

در جریان کودتای چند ماه پیش در بورکینافاسو که به رهبری دیندره انجام شد، سربازان گارد ریاست جمهوری این کشور «میشل کافاندو» رئیس دولت انتقالی و نخست وزیر را گروگان گرفتند.

این کودتا شکست خورد و گارد ریاست جمهوری منحل شد. دیندره نیز بازداشت و به اتهام قتل، تهدید نیروهای امنیتی و جنایت علیه بشریت متهم شد. وی اکنون در زندان است.

در همین حال نخست وزیر بورکینافاسو گفت: سربازان جوان تصور می کردند می توانند ژنرال دیندره را از زندان فراری دهند و گارد ریاست جمهوری را احیا کنند.

وی افزود: این افراد را بازداشت کردیم تا به آنها بفهمانیم این تصمیم حتی قبل از به اجرا در آمدن، محکوم به شکست است.

براساس این گزارش، دیندره رئیس سازمان اطلاعات بورکینافاسو و دست راست کامپائوره بود.

کامپائوره بدنبال اعتراض به تصمیم وی برای تغییر قانون اساسی از قدرت برکنار شد. قانون اساسی در صورت تغییر به وی امکان ماندن در قدرت را می داد.

از سویی، دیندره ماه گذشته به قتل «توماس سانکارا» رئیس جمهوری وقت بورکینافاسو در سال 1987 متهم شد. پس از مرگ سانکارا، کامپائوره در جریان کودتا به قدرت رسید. همچنین حکم بازداشت بین المللی برای کامپائوره صادر شده است.

قرار است «مارک کابوره» نخست وزیر سابق بورکینافاسو سه شنبه به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند یاد کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102397