انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در کنگو برگزار می شود

تاریخ ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ | عنوان: كنگو


رییس جمهوری کنگو اعلام کرد که قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری را برای سه ماهه نخست سال آینده برگزار کند که این تاریخ زودتر از تاریخ برنامه ریزی شده قبلی است.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه از برازاویل، قرار بود انتخابات ریاست جمهوری کنگو به موجب شروط قید شده در قانون اساسی جدید این کشور مرداد ماه برگزار شود.

چندی پیش همه پرسی جنجال برانگیزی برای تغییر قانون اساسی در جمهوری کنگو برگزار شد و براساس اعلام کمیسیون انتخابات این جمهوری، بیش از 92 درصد از رای دهندگان در همه پرسی به حضور دنیس ساسو انگسو برای نامزدی در سومین دور پیاپی ریاست جمهوری رای مثبت دادند.

گروه مخالف دولت کنگو همه پرسی تغییر قانون اساسی را کودتا و عاری از آزادی، انصاف و شفافیت خواند.

کنگو در زمان برگزاری همه پرسی دستخوش ناآرامی شد، به طوری که دستکم 4 نفر در درگیری بین معترضان مخالف و نیروهای امنیتی کشته شدند.

ساسو انگوسو که 71 سال سن دارد، تاکنون دو دوره متوالی 7 ساله در منصب ریاست جمهوری ایفای نقش کرده است و انتظار می رود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد شود.

اقدام وی برای تغییر قانون اساسی جدیدترین نمونه از تلاش سران آفریقایی برای باقی ماندن در راس قدرت است.

پیشتر چند نمونه از تلاش های مشابه در آفریقا به بروز ناآرامی و خشونت در این قاره منجر شده است.

اواخر سال میلادی گذشته «بلیز کامپائوره» حاکم مستبد بورکینافاسو نیز پس از تلاش برای تمدید قدرت در نتیجه اعتراض های گسترده از سمتش خلع شد. وی 27 سال بر کشورش حکومت کرده بود.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102307