دست‌کم 75 تظاهرکننده در اتيوپي کشته شدند

تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ | عنوان: اتيوپي


دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد دست‌کم 75 تظاهرکننده در هفته‌های اخیر به دست پلیس اتیوپی در منطقه اورومیا کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از خبرگزاری فرانسه از نایروبی، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پلیس و نیروهای مسلح به شرکت کنندگان در تظاهراتی که از بیم سلب مالکیت اراضی در منطقه اورومیا برگزار شده بود، تیراندازی کردند و دست‌کم 75 نفر از آنان را کشتند و شمار زیادی را زخمی کردند».

دولت اتیوپی هنوز به این خبر واکنش نشان نداده است اما آمار رسمی کشته‌های این تظاهرات تاکنون پنج کشته اعلام شده بود.

تظاهرات در منطقه اورومیا در حومه آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی ماه گذشته بر ضد طرح گسترش پایتخت آغاز شد. مردم این منطقه که به طور سنتی از قوم اوروم هستند نگرانند، با این طرح از زمین‌های آنها سلب مالکیت شود.

دیده‌بان حقوق بشر خاطر نشان کرد این سازمان اطلاعات معتبری دریافت کرده است مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی اوایل ماه دسامبر دهها تظاهرکننده را در مناطق شوا Shewa و وولگا Wollega در غرب آدیس‌آبابا کشتند.

این سازمان غیردولتی افزود چند نفر نیروهای امنیتی را در شهر والیسو (در صد کیلومتری آدیس‌آبابا) دیدند که به جمعیت تظاهرکننده شلیک می کردند و جنازه را روی زمین رها می کردند».

مدافعان حقوق بشر بارها توسل مقامات اتیوپی را به قانون ضد تروریستی برای ساکت کردن مخالفت‌های مسالمت‌آمیز محکوم کرده‌اند.

منطقه اورومیا که نزدیک به 27 میلیون نفر جمیعت دارد، پرجمعیت‌ترین منطقه اتیوپی است و زبان مخصوص به خود را دارد که با زبان رسمی کشور متفاوت است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102251