اتحاديه آفريقا گفتگوي فراگير در بوروندي را خواستار شد

تاریخ ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹ | عنوان: بوروندي


اتحادیه آفریقا ضمن ابراز نگرانی عمیق از اوضاع حاکم بر بوروندی از احزاب و گروههای سیاسی این کشور دعوت کرد برای حل و فصل بحران کشورشان هر چه زودتر گفتگویی فراگیر را آغاز کنند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، انکوسازانا دلامینی زوما، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، در بیانیه ای که روز یکشنبه در آدیس ابابا پایتخت اتیوپی منتشر شد اعلام کرد این اتحادیه از افزایش خشونت و ناامنی در بوروندی که با حملات خونین یازدهم دسامبر به اردوگاه نظامیان در بوجومبورا پایتخت این کشور و همچنین درگیریهای مسلحانه در مناطق روستایی این منطقه به اوج رسید، به شدت نگران است.


به گزارش خبرگزاری شین هوا از آدیس ابابا، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در این بیانیه اشکال مختلف خشونت در بوروندی و همچنین نقض حقوق بشر را توسط گروههای مختلف در این کشور آشوبزده آفریقایی به شدت محکوم کرد.

 

دلامینی زوما در بیانیه خود از افزایش قربانیان خشونت در بوروندی و همچنین گزارشهایی که از وقوع اعدامهای خودسرانه در این کشور خبر می ‌دهد عمیقا ابراز نگرانی کرد و خاطر نشان ساخت اتحادیه آفریقا با همکاری جامعه بین المللی همه تلاش خود را به کار می گیرد تا عاملان این خشونتها شناسایی و مجازات شوند. وی هشدار داد بیم آن می رود که خشونت و ناامنی در بوروندی بیش از پیش گسترش پیدا کند و عواقب و پیامدهای ویرانگری در این کشور و کل منطقه بر جا گذارد.

 

رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا تاکید کرد تنها از طریق یک گفتگوی فراگیر مبتنی بر توافق نامه های آروشا است که می توان به بحران بوروندی پایان داد.

 

پییر انکرونزیزا که از سال دو هزار و پنج قدرت را در بوروندی در دست دارد، بر خلاف

آنچه در قانون اساسی این کشور آمده است برای سومین بار پیاپی در انتخابات ریاست جمهوری بیست و ششم ژوئن نامزد و در نهایت نیز در انتخاباتی که احزاب و گروههای مخالف بروندی تحریم کرده بودند، در سمت خود ابقا شد و با این کار خود اعتراضات و خشونت های زیادی را در بوروندی برانگیخت.

 

از زمان انتخاب مجدد بحث برانگیز انکرونزیزا در بیست و یکم ژوئیه اوضاع امنیتی بوروندی به ویژه در بوجومبورا وخیم‌تر شده و ترورهای هدفمند شخصیت های دو جناح رقیب سیاسی، حمله به نیروهای پلیس و اعدامهای فراقانونی افزایش یافته است.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102155