خشونت‌ها در بوروندی در یک روز 87 کشته بر جای گذاشت

تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹ | عنوان: بوروندي


درگیری میان نیروهای امنیتی و افراد مسلح در پایتخت بوروندی دستکم 87 کشته بر جای گذاشته است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ بوروندی روز جمعه در بدترین مورد از خشونت‌ها از زمان کودتای ناکام ماه آوریل در این کشور شاهد مرگ ده‌ها نفر در جریان درگیری‌های خیابانی بود.


به نوشته روزنامه گاردین، شاهدان می‌گویند بسیاری از 87 قربانی درگیری‌های روز جمعه در حالی کشته شدند که دست‌های آن‌ها از پشت بسته شده بود.


بنا بر اعلام ارتش بروندی، 8 نفر از کشته‌شدگان از اعضای نیروهای امنیتی این کشور بوده‌اند. 

 

روز گذشته گزارش‌هایی از تیراندازی مداوم در شهر «بوجومبورا» پایتخت بوروندی و حضور گسترده نیروهای امنیتی در خیابان منتشر شده بود. 

 

این درگیری‌ها یک روز پس از آن رخ داد که دولت بوروندی اعلام کرد گروهی ناشناس سه حمله هماهنگ به مقر نیروهای نظامی این کشور انجام داده است. 


سرهنگ «گاسپارد باراتوزا» سخنگوی ارتش اعلام کرده است که 12 نفر از مهاجمین کشته و 21 تن از آن‌ها بازداشت شده‌اند. به گفته وی، مهاجمین تلاش کرده‌اند تا «به تسلیحات و مهمات دست یابند... اما ارتش شکستی جدی را به آن‌ها تحمیل کرد.»

 

با این حال یک شاهد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که دستکم 21 جسد را در منطقه «نیاکابیگا» که صحنه تظاهرات ضددولتی بوده، مشاهده کرده است. به گفته وی، دست برخی از این افراد از پشت بسته بوده است.

 

گفته می‌شود در بین قربانیان چند نفر کودک نیز بوده‌اند.

 

درگیری‌ها در بوروندی پس از آن آغاز شد که «پیر نکورونزیرا» بر خلاف قانون اساسی تصمیم گرفت برای دوره سوم رئیس‌جمهور باقی بماند. مخالفان وی و همچنین سازمان ملل می‌گویند این اقدام وی ناقض پیمان صلحی است که در سال 2006 به 12 سال جنگ داخلی،‌ که جان 300000 نفر را گرفته بود، پایان داد.

 

نکورونزیرا که خود زمانی رهبر شورشیان «هوتو» علیه نظامیان طایفه «توتسی» بود، در ماه آوریل اعلام کرد بار دیگر نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود. این تصمیم با وجود آنکه بر خلاف قوانین بود، اما از سوی دیوان قانون اساسی این کشور پذیرفته شد. پس از آن چندین گروه از نظامیان برای انجام کودتای نظامی تلاش کردند، اما در این مسیر شکست خوردند.

 

از بهار امسال تاکنون دستکم 240 نفر در جریان درگیری‌ها کشته شده و ده‌ها تن از مخالفان دولت نیز به زندان افتاده‌اند.

 

بوروندی کشوری واقع در شرق آفریقا است. درگیری بین دو طایفه «هوتو» و «توتسی» در این کشور موجب شده تا بوروندی بارها شاهد کشتارهای گسترده باشد.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=102141