رئیس جمهوری کنگو طرح گفت وگوی ملی را علنی کرد

تاریخ ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۱ | عنوان: كنگو ،جمهوری دموكراتيك


رئیس جمهوری دموکراتیک کنگو طرح گفت و گوی ملی را که از مدت ها پیش انتظارش می رفت، به منظور آماده شدن برای انتخابات سال آینده مطرح کرد.


به گزارش ایرنا، به نقل از رویترز از کینشازا ، «جوزف کابیلا» در سخنانی خطاب به مردم جمهوری دموکراتیک کنگو از تاسیس یک کمیته آماده سازی خبر داد اما مشخص نکرد که چه کسانی در این کمیته کار خواهند کرد و گفت و گوی ملی مورد نظر او چه زمانی آغاز می شود.


کابیلا در سخنان ضبط شده ای که شنبه شب از تلویزیون دولتی کنگو پخش شد گفت: امروز تصمیمات لازم برای انعقاد گفت و گوی سیاسی فراگیر ملی اتخاذ و تشکیل یک کمیته آماده سازی برای پرداختن به تمام جوانب مرتبط اتخاذ شد.

 

اکثریت حاکم کنگو از ایده گفت و گوی ملی به عنوان عامل مهمی در تضمین اجرای آرام و منظم انتخابات آینده تمجید کرده اما بیشتر مخالفان ، این ایده را به عنوان بخشی از برنامه کابیلا برای باقی ماندن بر سر قدرت پس از پایان دوره دوم ریاست جمهوری او در سال آینده محکوم کرده اند.

 

جوزف کابیلا که پس از ترور پدرش - لورن کابیلا - در سال 2001 به قدرت رسید و در دو انتخابات سال های 2006 و 2011 پیروز شد ، مطابق قانون اساسی از نامزد شدن در انتخابات سال 2016 برای سومین بار منع شده است.

 

این در حالی است که برگزاری آرام انتخابات سال آینده جمهوری دموکراتیک کنگو به معنای اولین انتقال مسالمت آمیز قدرت در این کشور پس از دهه ها حکومت استبدادی و مناقشه های داخلی در پی کسب استقلال از بلژیک در سال 1960 خواهد بود.

 

کابیلا روز شنبه همچنین گفت که مشارکت یک میانجی بین المللی در روند گفت و گوی ملی این کشور را می پذیرد. این شرط را حزب «اتحاد برای دموکراسی و پیشرفت اجتماعی» (UDPS) بزرگترین حزب مخالف جمهوری دموکراتیک کنگو تعیین کرده است.

 

اما بسیاری از احزاب مخالف دیگر کنگو وعده داده اند که در گفت و گوی ملی شرکت نخواهند کرد. این احزاب بیم دارند که کابیلا از گفت و گوی ملی برای باقی ماندن در قدرت از طریق به تاخیر انداختن انتخابات یا به کار گماردن دولتی بر اساس تقسیم قدرت، بهره برداری کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101963