چراغ سبز سنای روآندا به ادامه حکومت کاگامه

تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳ | عنوان: رواندا


مجلس سنای روآندا با تصویب اصلاحیه قانون اساسی راه را برای حضور پال کاگامه در سومین دوره پیاپی قدرت در سال 2017 هموار کرد.


به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اصلاحیه قانون اساسی روآندا با اکثریت قاطع آرا امروز به تصویب مجلس سنای این کشور رسید.


تغییراتی که در قانون اساسی اعمال خواهد شد، در مرحله بعد به همه پرسی گذاشته می شود و انتظار می رود که با مخالفت چشمگیری روبرو نشود.

کاگامه امروز در پیامی که بر روی توییتر رییس جمهوری روآندا منتشر شد، گفت: اگر بار دیگر پیروز شوم، به مراتب بیش از آن چه که اکنون برای رفاه و آبادانی شهروندان روآندا انجام می دهم، تلاش خواهم کرد.

مجلس عوام روآندا چندی پیش در ماه میلادی جاری متمم قانون اساسی را تایید کرده بود.

اعضای سنا موافقت کردند که طول دوره ریاست جمهوری در روآندا از هفت به پنج سال کاهش می یابد و محدودیت آن دو دوره است، اما کاگامه از این قانون مستثنی خواهد بود. وی اجازه دارد برای یک دوره هفت ساله دیگر در سال 2017 در رقابت های انتخاباتی شرکت کند. وی سپس قادر خواهد بود برای دو دوره پنج ساله دیگر یعنی تا سال 2034 در قدرت باقی بماند.

کاگامه از زمان پایان نسل کشی سال 1994 که به برکناری افراط گرایان قوم هوتو منجر شد، بر مسند قدرت بوده است.

وی در انتخابات 2003 و 2010 پیروز شد و به موجب قانون کنونی باید در سال 2017 از صحنه قدرت کنار رود.

چندی پیش در سال میلادی جاری 60 درصد از رای دهندگان با امضای توماری خواستار تغییر قانون اساسی به منظور امکان حضور کاگامه در قدرت شدند.

مشاوران کاگامه تاکید دارند که هرگونه تلاش وی برای حضور در سومین دوره قدرت در پاسخ به تقاضای مردم است. حامیان کاگامه وی را به عنوان ضامن ثبات دوران پس از نسل کشی و رشد اقتصادی معرفی می کنند. اما منتقدان می گویند این تلاش ها را هماهنگ با دولت برای باقی ماندن بر مسند قدرت آن هم در جامعه ای می دانند که آزادی بیان به شدت محدود است.

روآندا همسایه شمالی بروندی است که پیر انکرونزیزا رییس جمهوری آن به رغم ماه ها اعتراض مردمی و کودتای نافرجام، توانست جای پای خود را برای سومین دوره قدرت محکم کند.





نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101770