شوراي امنيت قطعنامه اي را درباره اوضاع در بوروندي تصويب کرد

تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۲ | عنوان: بوروندي


شورای امنیت سازمان ملل متحد از بان کی مون دبیر کل سازمان ملل خواست ظرف مدت 15 روز گزارشی را درباره راه های تقویت حضور سازمان ملل در بوروندی ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این درخواست شورای امنیت در بحبوحه نگرانی بین المللی روزافزون درمورد خشونت ها در بوروندی و احتمال تبدیل شدن آن به یک درگیری قومی مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از نیویورک ، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آراء قطعنامه ای را تصویب کرد که فرانسه آن را تهیه کرده بود. در این قطعنامه از برنامه سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا به منظور واکنش بین المللی به هرگونه وخامت بیشتر اوضاع در بروندی حمایت شده است.

متیو رایکرافت Matthew Rycroft سفیر انگلیس در سازمان ملل متحد که ریاست شورای امنیت را برای ماه نوامبر به عهده دارد در مصاحبه با خبرنگاران گفت :« ما باید همه ابزارهای سازمان ملل متحد ازجمله نیروی صلحبانی احتمالی و دیگر اقدامات ازجمله فشار سیاسی بیشتر بر طرفین درگیر را مد نظر قرار دهیم.»

دیپلمات ها روز چهارشنبه گفتند قدرت های غربی مهم و سازمان ملل متحد در حال گفتگو درباره استقرار احتمالی نیروهای پاسدار صلح بین المللی در بروندی در صورت شدت گرفتن خشونت ها در این کشور هستند.

سامانتا پاور سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد نیز روز پنجشنبه گفت :« هدف اصلی ما جلوگیری از غرق شدن بوروندی در خشونت های گسترده است.»

ماهها خشونت و اعتراض در بوروندی دست‌کم 200 نفر کشته داشته و باعث شده است دهها هزار نفر نیز این کشور را ترک کنند. اعتراض ها و خشونت های ناشی از اعتراض ها در بوروندی پس از آن آغاز شد که پیر انکرونزیزا Pierre Nkurunziza رئیس جمهور این کشور ماه آوریل اعلام کرد قصد دارد برای سومین دور در قدرت بماند. وی سپس در انتخاباتی جنجالی که ماه ژوئیه برگزار شد توانست به پیروزی دست یابد.

قدرت های منطقه ای و جهانی به شدت نگرانند که اوضاع وخیم امنیتی در بوروندی منجر به تکرار خشونت قومی سال 1994 در کشور همسایه آن یعنی رواندا شود که با یک نسل کشی پایان یافت.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101689