رییس جمهوری رواندا رهبران بوروندی را به قتل عام متهم کرد

تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰ | عنوان: شرق آفريقا


«پل کاگامه» رییس جمهوری رواندا در سخنانی تند و انتقادآمیز در مورد بحران بوروندی، رهبران این کشور را به قتل عام مردم متهم کرد.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه از کیگالی، کاگامه گفت: مردم در بوروندی هر روز می میرند و رهبران این کشور چطور می توانند اجازه دهند مردم قتل عام شوند.

وی در حالی به این مساله اشاره کرد که دولت بوروندی برای غیرنظامیان این کشور ضرب الاجلی برای تحویل دادن سلاح های غیرقانونی تعیین کرده است و بیم آن می رود که این مساله به تشدید خشونت ها دامن زند.

براساس این گزارش، روابط دولتمردان رواندا و بوروندی در حال حاضر متشنج است، به طوری که بوجومبورا، دولت کیگالی را به حمایت از مخالفان «پییر انکورونزیزا» رییس جمهوری بوروندی متهم می کند.

بوروندی از چند ماه پیش و پس از تصمیم ریاست جمهوری این کشور برای نامزدی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری، دستخوش ناآرامی شده است.

ناآرامی های اخیر در بوروندی، نگرانی در مورد سقوط این کشور به ورطه جنگ داخلی سال های 1993 تا 2006 را افزایش داده است. 300 هزار نفر در درگیری های آن سال ها بین شورشیان هوتو با ارتش تحت تسلط توتسی ها کشته شدند.

از سویی مردم رواندا و بوروندی از روابط نزدیکی برخوردار بوده اند و با شدت گرفتن بحران، به یکدیگر پناه داده اند.

یکی از موارد تشدید بحران در جریان نسل کشی رواندا در سال 1994 بود که دستکم 800 هزار نفر از توتسی ها به دست شبه نظامیان تندروی هوتو قتل عام شدند.

شهر کیگالی پایتخت روندا به پناهگاهی برای مخالفان و فعالان انجمن های مدنی بوروندی از جمله مخالفانی از حزب حاکم انکورونزیرا بدل شده است.

بوروندی مدعی است که نیروهای شورشی که در پی کودتای نافرجام در این کشور شکل گرفتند، در رواندا به سر می برند و از حمایت این کشور برخوردارند.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101619