تشدید تدابیر امنیتی در آستانه راهپیمایی مخالفان در پایتخت کنگو

تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ | عنوان: كنگو


چند ساعت مانده به راهپیمایی اعتراضی جناح مخالف در جمهوری کنگو تدابیر امنیتی در پایتخت تشدید شده است.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خدمات اینترنت، پیام کوتاه و سیگنال برخی شبکه های رادیویی روز سه شنبه در حالی که چند ساعت به راهپیمایی اعتراضی جناح مخالف در پایتخت کشور آفریقایی جمهوری کنگو مانده بود، متوقف شد.

بر اساس این گزارش، شمار غیرمعمولی از نیروهای پلیس و ژاندارمری نیز در خیابان های محل استقرار رهبران جناح مخالف در جنوب برازاویل (پایتخت) مستقر شدند. امروز همچنین اکثر مغازه های این شهر تعطیل بود.

تظاهرات مخالفان قرار است در اعتراض به همه پرسی روز یکشنبه آینده درباره اصلاح قانون اساسی صورت گیرد. نتیجه این همه پرسی تعیین خواهد کرد که آیا دنیس ساسو نگسو رییس جمهوری کنونی کنگو که تاکنون 3 دهه بر مسند قدرت بوده است می تواند در رقابت های ریاست جمهوری شرکت کند یا خیر.

به موجب قانون اساسی کنونی این کشور، ساسو نگسوی 72 ساله به خاطر سن و نیز محدودیت دو دوره ریاست جمهوری، مجاز به حضور در این رقابت ها نیست.

دهها هزار نفر از حامیان رییس جمهوری کنگو نیز شنبه گذشته در حمایت از تغییر قانون اساسی راهپیمایی کردند.

ساسو نگسو یکی از چندین رهبر آفریقایی است که با تلاش برای تمدید دوره قدرت خود بحث و انتقادهای فراوانی به راه انداخته است.

حرکت های مشابهی که اخیرا از سوی همتایان وی در آفریقا صورت گرفته به خشونت منجر شده است. در بروندی پیر انکرونزیزا برای سومین بار قدرت را به دست گرفت. این کشور طی ماه های گذشته صحنه ناآرامی و اعتراض های وسیع مردمی بوده است.

شمار زیادی در جریان این اعتراض ها کشته شدند.

اواخر سال میلادی گذشته نیز بلیز کامپائوره حاکم مستبد بورکینافاسو نیز پس از تلاش برای تمدید قدرت در نتیجه اعتراض های گسترده از سمتش خلع شد. وی 27 سال بر کشورش حکومت کرده بود.

ساسو نگسو طی سال های 1979 تا 1992 در راس قدرت بود. وی سپس رهبری مخالفان را به دست گرفت و در پایان جنگ داخلی کوتاه این کشور در سال 1997 بار دیگر به قدرت رسید.

او در سال 2002 نیز به عنوان رییس جمهوری انتخاب شد. آخرین پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری 2009 انتقاد و اتهامات گسترده ای را به همراه داشت.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101250