تصمیم حزب حاکم آفریقای جنوبی برای لغو عضویت کشورش در دادگاه بین المللی کیفری

تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ | عنوان: آفريقاي جنوبي


معاون وزیر امور ریاست جمهوری آفریقای جنوبی گفت که حزب حاکم این کشور قصد دارد عضویت آفریقای جنوبی را در دادگاه کیفری بین المللی لغو کند.

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری رویترز از ژوهانسبورگ، دولت آفریقای جنوبی در سال جاری از اجرای حکم این دادگاه برای بازداشت عمر البشیر رئیس جمهوری سودان خودداری کرد.

اوبد باپلا معاون وزیر در امور ریاست جمهوری پس از نشست سیاستگذاری حزب حاکم کنگره ملی آفریقا گفت: این دادگاه مسیر خود را گم کرده و حزب حاکم خواستار خروج آفریقای جنوبی از آن، پس از پیگیری و اجرای چند فرآیند را دارد .

این دادگاه در ماه ژوئن از آفریقای جنوبی خواست که عمر البشیر را به اتهام نسل کشی و ارتکاب جنایت های جنگی بازداشت و برای محاکمه تحویل این دادگاه دهد اما دولت آفریقای جنوبی به وی اجازه داد که این کشور را ترک کرده و به سودان بازگردد.

دولت آفریقای جنوبی هفته گذشته از دیوان کیفری بین المللی خواستار مهلت بیشتری برای تشریح علت دادن اجازه به عمر البشیر برای ترک این کشور شد.

باپلا گفت: حزب حاکم در نشست روز یکشنبه تصمیم به لغو عضویت خود در این دادگاه گرفت. زیرا کشورهای قوی جهان، حقوق بشر را پایمال و منافع خودخواهانه را دنبال می کنند.

وی افزود: پارلمان این کشور درباره ادامه عضویت در دیوان بین المللی کیفری یا ترک آن تصمیم خواهد گرفت.

کنگره ملی آفریقا با در اختیار داشتن 60 درصد آرا در پارلمان، از اکثریت نیرومندی در قویه مقننه این کشور برخوردار است که پیشرفته ترین اقتصاد قاره آفریقا را دارد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101111