تقاضای عفو بين الملل برای توقف بازداشتهاي خودسرانه در ساحل عاج

تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹ | عنوان: ساحل عاج


عفو بين الملل توقف بازداشتهاي خودسرانه را در ساحل عاج خواستار شد .

به گزارش واحد مرکزی خبر، سازمان غیردولتی عفو بین الملل در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج که برای بیست و پنجم اکتبر برنامه ریزی شده است، با انتشار بیانیه ای از مقامات ابیجان خواست بازداشت های خودسرانه مخالفان سیاسی را متوقف کنند.

سازمان غیردولتی عفو بین الملل که در زمینه دفاع از حقوق بشر فعالیت می کند، در بیانیه خود تصریح کرد دولت ساحل عاج باید هر چه زودتر به موج بازداشت های خودسرانه فعالان و ناراضیان سیاسی و توسل به هر گونه اقدام و رفتار ناشایست بر ضد مخالفان خود پایان دهد.

در بیانیه عفو بین الملل آمده است حدود شصت کشور که بسیاری از آنها از اعضا و فعالان جناح مخالف ساحل عاج هستند، از اواسط سپتامبر و در پی انتشار فهرست نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور توسط شورای قانون اساسی، بازداشت شده اند و دست کم سی نفر از آنها همچنان در زندان به سر می برند.

عفو بین الملل افزود برخی از این افراد در زمان بازداشت با رفتارهای ناشایست روبرو شده اند و به مدت چند هفته به طور مخفیانه در بازداشت نگه داشته شده اند بدون این که بتوانند به وکیل مدافع یا مراقبتهای درمانی دسترسی داشته باشند.

عفو بین الملل افزود بازداشت های خودسرانه و فراقانونی رایج در ساحل عاج بر ضد فعالان و مخالفان سیاسی فضایی از وحشت و ترس در این کشور به وجود آورده و آزادی بیان را مختل کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابیجان، شورای قانون اساسی ساحل عاج نهم سپتامبر فهرست ده نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور را منتشر کرد. این نهاد به الحسن واتارا رئیس جمهور کنونی ساحل عاج اجازه داد در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز نامزد شود. بخشی از جناح مخالف ساحل عاج که از لوران باگبو رئیس جمهور سابق این کشور حمایت می کنند، مشروعیت الحسن واتارا را برای نامزدی مجدد در انتخابات زیر سوال برده و برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز را خواستار شدند. باگبو در حال حاضر در دیوان کیفری بین المللی در بازداشت به سر می برد و منتظر محاکمه است.

برخی از تظاهرات ضددولتی در ساحل عاج به خشونت های فرقه ای تبدیل شد و در منطقه گاگنوا در سیصد کیلومتر غرب ابیجان که زادگاه باگبو محسوب می شود، دو کشته بر جا گذاشت.

در خشونتهایی که پس از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال دو هزار و ده در ساحل عاج روی داد و حدود پنج ماه ادامه داشت بیش از سه هزار نفر کشته شدند.در آن زمان باگبو از قبول پیروزی واتارا در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرد و زمینه ساز آغاز خشونتها شد.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=101107