فرمانده کودتاچیان بورکینافاسو: سربازانم سلاح خود را زمین بگذارند

تاریخ ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰ | عنوان: بوركينافاسو


ژنرال «گیلبرت دیندره» رهبر کودتای نافرجام بورکینافاسو از سربازان خود خواست تا سلاح های شان را زمین بگذارند.

به گزارش ایرنا به نقل از فرانس 24 دیندره در مصاحبه با رادیو محلی امگا برخی سربازان گارد جمهوری این کشور را خارج از کنترل خواند. این سربازان گارد جمهوری بعد از شکست کودتا به رهبری ژنرال دیندره حاضر نشدند سلاح خود را تسلیم کنند.

این در حالی است که یک سخنگوی ارتش بورکینافاسو روز سه شنبه اعلام کرد به کودتاچیانی که در یکی از پادگان های واگادوگو پایتخت این کشور مستقر شده اند، فرصتی دیگر داده می شود تا بدون درگیری خود را تسلیم کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واگادوگو، این سخنگو اظهار داشت نزدیک به 300 تن از نیروهای گارد سابق ریاست جمهوری خود را تسلیم کرده اند.

دیندره در صفحه توییتر خود نیز نوشت: فرماندهی گارد با سختی هایی مواجه شده است؛ برخی سربازان از کنترل خارج شده اند و من آنها را به کنار گذاشتن سلاح دعوت می کنم.

دادگستری بورکینافاسو روز یکشنبه دستور مصادره اموال ژنرال «گیلبرت دیندره» رهبر کودتای این کشور و شماری از مسوولان مخالف دولت را صادر کرد.

کشور بورکینافاسو در هفته های گذشته صحنه کودتای نظامی بود. گارد ریاست جمهوری بورکینافاسو اخیرا به محل برگزاری نشست کابینه حمله و رییس جمهوری و نخست وزیر این کشور را بازداشت کرد.

در پی وقوع این رویداد و درگیری بین شورشیان و نیروهای وفادار به ریاست جمهوری، شماری در پایتخت کشته و زخمی شدند.

کمیسیون آشتی ملی بورکینافاسو چندی پیش انحلال گارد امنیتی ریاست جمهوری را اعلام کرد و این موضوع سبب نارضایتی اعضای گارد شد.

گارد امنیتی ریاست جمهوری بورکینافاسو در فوریه و دسامبر سال گذشته نیز شورش و نخست وزیر وقت را بازداشت کرد.

بورکینافاسو کشوری است در غرب آفریقا و پایتخت آن اوآگادوگو است. این کشور فقیر در جنوب صحرا واقع شده و محصور در خشکی بوده و دشت های پهناور آن، فاقد هرگونه پوشش گیاهی مناسب است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=100902