تيراندازي در اطراف کاخ رياست جمهوري بورکينافاسو

تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۹ | عنوان: بوركينافاسو


در پی بازداشت رئیس جمهور و نخست وزیر بورکینافاسو در کاخ ریاست جمهوری این کشور،‌ تظاهرات گسترده ای به سمت کاخ ریاست جمهوری آغاز شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، بنابه اعلام منابع آگاه ظاهرا اعضای گارد ریاست جمهوری پیشین بورکینافاسو در جریان نشست شورای وزیران وارد عمل شدند و در حالی که دولت درباره تصویب لایحه تازه ای درباره گارد ریاست جمهوری در حال تصمیم‌گیری بود، رییس جمهور و نخست وزیر را با خود بردند.

هنوز مشخص نیست این نظامیان چه مطالباتی دارند، اما در اقدامی غیرمنتظره صدها تن از مردم در اطراف کاخ ریاست جمهوری گردهم آمدند و با سر دادن شعارهایی خواستار پایان بازداشت رئیس جمهور موقت و نخست وزیر بورکینافاسو شدند.

ساعاتی بعد، سربازانی که در اطراف کاخ ریاست جمهوری مستقر شده بودند، به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند. هنوز مشخص نیست بر اثر این تیراندازی‌ها به کسی آسیبی وارد شده است یا خیر. در پی تیراندازی، تظاهرکنندکان به سمت مرکز شهر اوگادوگو متفرق شدند.

بورکینافاسو از زمان برکناری بلز کمپائوره رئیس جمهور این کشور در سال 2014 میلادی درگیر بحرانی سیاسی شده است. میشل کانفادو از آن زمان تاکنون به عنوان رئیس جمهور موقت و ایساک زیدا به عنوان نخست وزیر این کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از اوگادوگو، قرار است پس از انتخابات ریاست جمهوری و قانونگذاری در ماه اکتبر، این دو نفر قدرت را واگذار کنند. دور نخست این انتخابات قرار است یازدهم اکتبر آینده برگزار شود. بر اساس قانون اساسی بورکینافاسو ، هیچیک از طرفداران بلز کمپائوره رئیس جمهور پیشین حق شرکت در این انتخابات را ندارد.

گارد ریاست جمهوری وابسته به بلز کمپائوره تاکنون بارها بورکینافاسو را به تشنج کشانده است.

کمیسیون ملی آشتی و اصلاحات بورکینافاسو روز دوشنبه خواستار انحلال این واحد نظامی 1300 نفری شده بود.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=100657