جنگلهای کنگو منبع عظیم تولید روغن پالم

تاریخ ۰۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷ | عنوان: كنگو


جنگل های وسیع 'کنگو' دومین پوشش گیاهی استوایی جهان محسوب می شود و می تواند به عنوان ریه های کره زمین عمل کند.

به گزارش ایرنا، در جنگل های کنگو بیش از 10 هزار نوع گیاه شناسایی شده که حداقل 3هزار و 300 نوع از آنها کاملا منحصر به فرد هستند.

درختان تولید کننده مارگارین و روغن پالم از جمله منابع عظیم گیاهی کنگو محسوب می شود که طی سالهای گذشته سرمایه گذاران متعددی را از سراسر جهان بسوی این کشور سرازیر کرده که هر یک درصدد استخراج یا استحصال روغن پالم از جنگل های کنگو هستند و این روند پوشش گیاهی کنگو را با مخاطراتی روبرو کرده است.

طی سالهای گذشته قراردادهای بسیاری با مقامات کنگو و برخی کشورهای دیگر آفریقا نظیر کامرون به امضا رسیده که براساس آن بیش از یک میلیون هکتار از زمین های این منطقه برای استحصال روغن مارگارین و روغن پالم به سرمایه گذاران خارجی اجاره داده می شود.

براساس یکی از این قراردادها طی 5 سال آینده کارخانه ای در کنگو احداث می شود که قادر است در هر ساعت 2تن مارگارین و هفت هزار لیتر روغن پالم تولید کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو فرانسه، اولین خط تولید این کارخانه تا چند روز آینده راه اندازی می شود ولی طی پنج سال به ظرفیت کامل خواهد رسید.

گرچه احداث کارخانجات متعدد برای استحصال روغن پالم و دیگر مواد از جنگلهای آفریقا می تواند درآمدهای سرشاری برای مردم منطقه به ارمغان داشته باشد و شرایط زندگی آنان را بهبود بخشد ولی سازمان های بین المللی طرفدار محیط زیست نسبت به تشدید این روند هشدار داده اند و تداوم آن را به زیان پوشش گیاهی منطقه می دانند و معتقدند که با در خطر قرار گرفتن این پوشش گیاهی سلامت کره زمین نیز با مخاطرات جدی مواجه می شود.

برای استحصال روغن پالم و مارگارین از جنگل های آفریقایی لازم است که درختان مناطق وسیعی از منطقه به منظور ایجاد تاسیسات ساختمانی و استقرار تجهیزات فنی قطع شود.

همچنین لازم است تا برای رفت و آمد و دسترسی به این کارخانه ها و تاسیسات، جاده های متعددی ایجاد شود.

قطع درختان برای ایجاد تاسیسات و جاده از یک سو و آمد و شد گسترده به منطقه برای خارج کردن روغن های تولید شده از سوی دیگر می تواند پوشش گیاهی منطقه را بشدت مورد تهدید قرار دهد .

براساس اعلام سازمان های بین المللی محیط زیست بیش از 30 طرح عظیم سرمایه گذاری برای استحصال روغن پالم در مناطق مختلف آفریقا در حال اجراست که در حال حاضر فقط 180 هزار هکتار از آن در کشور کنگو در حال انجام است.



نوشته‌ای از موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی آفران - آفریقا و ایران
http://www.afran.ir

نشانی این صفحه :
http://www.afran.ir/modules/news/article.php?storyid=100169