یک منبع اطلاعاتی، جزئیاتی از تحرکاتی فاش کرد که هدفش انحراف و تبدیل تظاهرات و اعتراض آرام در الجزائر به هرج مرج است. برای این منظور حداقل دو اتاق عملیات تشکیل شده است.



روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی درباره منحرف شدن تظاهرات مسالمت‌آمیز در الجزائر هشدار داد و نوشت، برخی دولت‌ها به دنبال نابود کردن الجزائر هستند.

البناء در این یادداشت با تیتر «اتاق عملیاتی برای نابودی الجزایر و طرح ارتش برای تقابل با آن» به نقل از یک «منبع اطلاعاتی» از طرح آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منحرف کردن جریان اعتراضات آرام در الجزایر به سمت تخریب و نابودی این کشور و تأسیس «دو اتاق عملیات» برای این طرح پرده برداشت.

البناء نوشت: درست است که حرکت [اعتراضی این روزهای] مردم الجزایر در بالاترین سطوح نظم، آرامش، تمدن و تعهد در جریان است تا کشور الجزایر و اعتبار آن که با جانشفانی یک‌ونیم میلیون شهید به دست آمده، حفظ شود، اما قدرت‌های استعماری و صهیونیستی و در رأس آن آمریکا و اسرائیل کاملا خلاف این را می‌خواهند؛ یعنی درصددند کشور الجزایر به سزای مواضعش در مخالفت با تحویل منابع کشور و ملتش به استعمارگر آمریکایی و فرانسوی یا هر دوی آنها نابود شود. استعمارگران درصددند الجزائر را به دلیل مخالفت با هرگونه نزدیکی یا گفت‌وگو با رژیم اشغالگر اسرائیل مجازات کنند.

چهار نکته درباره اعتراضات الجزائر

البناء به نقل از یک منبع اطلاعاتی متخصص در تجزیه و تحلیل جنبش‌های مردمی در دنیا در خصوص تحرکات صهیونیستی و آمریکایی ضد الجزایر اوضاع کنونی الجزایر را در چهار نکته توصیف کرد:

نکته نخست اینکه، اتاق عملیات مرکزی برای مدیریت «انقلاب» در الجزایر تشکیل شده و شهر الرباط مغرب هم مقر آن قرار داده شده است. در این اتاق چهار نفر از افسران اطلاعات آمریکا و شش افسر اطلاعات مغرب حضور دارند، علاوه بر دوازده نفر دیگر که به آنها «کارشناسان تخریب» گفته می‌شود و تبعه صربستان و از اعضای سازمان اوتپور صربستان (گروهی که انقلاب رنگی در صربستان را سازمان داده بود) هستند که از سوی طرف‌های متعدد آمریکایی تامین مالی می‌شود؛ این سازمان در دهه نود قرن گذشته در دانشگاه بلگراد تاسیس شده و هدف از آن سرنگونی رژیم اسلوبودان میلسویچ  بود اتفاقی که در سال 2001 به وقوع پیوست.

در اداره این اتاق عملیات هشت شخصیت الجزایری اصطلاحاً اسلامگرا هم شرکت دارند که به مدت شش ماه توسط کارشناسانی از سازمان اوتپور و تحت نظارت افسران اطلاعاتی آمریکا در مغرب در نیمه دوم سال 2018 آموزش دیدند.

البناء نوشت: ماموریت اتاق مزبور، هماهنگی همه عملیات برنامه‌ریزی، حمایت مالی، امداد و تجهیز طرف‌های مشخصی است که در جنبش اعتراضی الجزایر مشارکت داشته و با این اتاق در ارتباطند و این اقدامات با هدف ایجاد هرج و مرج و درگیری با نیروهای امنیتی الجزایر صورت گرفته است به گونه‌ای که شرایطی درست شود تا اعتراضات مسالمت آمیز مردمی به درگیری‌هایی مسلحانه مبدل شود یا روند حوادث تغییر کرده و روند جدیدی برای اعتراضات و اهداف آن ترسیم شود و اهدافی که در بالا به آن اشاره شد محقق شود.

نکته دوم اینکه دو اتاق عملیات میدانی پیشرفته برای اجرای نقشه‌های اتاق مرکزی تشکیل شده که یکی در شهر «وجده» در شمال شرق مغرب و نزدیک مرزهای الجزایر است و توسط یازده افسر عملیات آمریکا، مغرب و صربستان و همچنین سه شخصیت الجزایری اداره می‌شود.

اما دومین اتاق عملیات میدانی در شهر الرشیدیه برپا شده است که تنها هشتاد کیلومتر از مرز الجزایر فاصله دارد و توسط هشت افسر از اتباع کشورهای مذکور و دوافسر اطلاعات نظامی فرانسه مدیریت می‌شود.

نکته سوم اینکه عملیات آموزش نظامی در سه پادگان اصلی انجام می‌شود که به همین منظور برپا شده و دو تای آن در شهر مغرب است. اولین پادگان در بیست و هشت کیلومتری شرق شهر العیون مغرب در ساحل اقیانوس اطلس است و شامل سیصد و شصت و دو نیروی آموزش دیده است که بیشترشان الجزایری و بیست و هشت نفر هم مربی و کادر اداری دارد. سومین پادگان هم در خاک موریتانی و در 34 کیلومتری جنوب غرب شهرک بئر موغرین در نزدیکی مرزهای شمال غرب موریتانی با مغرب واقع است  در این پادگان 340 نیروی آموزش‌دیده در کنار 46 مربی و کادر اداری هستند.

نکته چهارم اینکه به گفته منبع اطلاعاتی مذکور همکاری عمیقی هم در زمینه‌های امداد و تجهیز لجستیک با جنبش النهضه در تونس وجود دارد و در همین راستا گروه‌های الجزایری مرتبط با برخی گروه‌های اسلامگرا در الجزایر دو نقطه تمرکز برای خود در تونس ایجاد کردند که نخستین آن در نزدیکی شهر الکاف واقع در شمال غرب تونس نزدیک مرز با الجزایر است و دومی هم در جنوب شهر مرزی جندوبه تونس و واقع در شمال غرب تونس در قریب به پنجاه کیلومتری مرز الجزایر است.

آمادگی از یک سال پیش برای شروع اعتراض‌ها

نویسنده تصریح کرد: همه این اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها مربوط به زمان آغاز اعتراضات الجزایر نمی‌شود؛ بلکه از قریب به یک سال پیش همه این اقدامات اتخاذ شده است، یعنی ائتلاف آمریکایی-صهیونیستی برای بهره‌برداری از هر گونه اعتراضات مردمی در الجزایر نقشه کشیده و آماده شده بود؛ صرف نظر از اینکه ماهیت این اعتراضات و احزابی که در پس آن هستند چه بوده باشد، هدف از این نقشه تغییر مسیر اعتراضات به سمت ایجاد هرج‌ومرج و نابودی در الجزایر است.

گواه این موضوع اقدام «استیو بنن» مشاور دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی وی است که پس از رئیس جمهور شدن ترامپ هم پست مشاور راهبردی وی را گرفت. او چند ماه قبل دفتری در بروکسل برای ساماندهی انقلاب‌های رنگین در اروپا تاسیس کرد و اطلاعات موثق حاکی است «جرج سورس» میلیاردر مشهور آمریکایی هم در تأمین مالی همه عملیات مذکور شریک است از جمله اینکه با خریدن سلاح سعی در مجهز کردن عناصر مذکور دارد.

احتمال تغییر اوضاع الجزایر چقدر است؟

البناء لبنان ادامه داد: اما در خصوص احتمالات مربوط به تغییر اوضاع در الجزایر منبع اطلاعاتی مذکور به چند مورد اشاره کرد: نخست اینکه فرماندهی ارتش الجزایر همه امور را تحت کنترل گرفته و این بدین معناست که هیچ خطری کشور را تهدید نمی‌کند از جمله اینکه تظاهرات مردمی بخواهد به خشونتی ویرانگر مبدل شود، چون ارتش خواسته‌های ملت را درک کرده و با آغوش باز پذیرفته و اجازه بیان آزادانه آن در چارچوب منافع ملی کشور را داده است.

دوم اینکه فرماندهی ارتش از طریق چارچوب‌های قانونی انتخابات ریاست جمهوری را تا پایان سال جاری به تعویق می‌اندازد و با بازگشت بوتفلیقه به الجزایر دعوت به گفت‌وگوی ملی فراگیری می‌شود که در نتیجه آن خواهان برگزاری انتخابات جدیدی می‌شود که به انتخاب رئیس جمهور مدنی جدیدی منجر می‌شود که از حمایت ارتش برخوردار است.

سوم اینکه رئیس جمهور جدید الجزایر بنا به اطلاعات موثقی که در اختیار داریم اقدام به اجرای برنامه ایجاد اصلاحات ریشه‌ای فراگیر و برنامه‌ریزی شده‌ای خواهد کرد و نه برنامه‌ای که بوریس یلتسین رئیس جمهور سابق روسیه در اوایل دهه نود قرن گذشته به اجرا گذاشته و روسیه را به سراشیبی سقوط کامل کشاند.

چهارم اینکه هدف از این برنامه ایجاد اصلاحات اقتصادی در راستای صیانت از ثروت و منابع الجزایر از چپاول شرکت‌های آمریکایی و اروپایی چند ملیتی است که به تسلط ائتلاف برخی تجار ارشد الجزایری و برخی فرماندهان سابق سرویس‌های امنیتی و نظامی پایان می‌دهد.

پنجم اینکه حاشیه آزادی‌های سیاسی در الجزایر به موازات پیشرفت اقتصادی گسترده شود تا مشارکت مردمی در حیات سیاسی الجزایر گسترده شود و به ثباتی سیاسی و اقتصادی ملموس برای شهروندان دست یافت.

ششم اینکه فرماندهی ارتش راهی برای خروج شرافتمندانه بوتفلیقه از قدرت و تکریم وی به شکلی که شایسته سابقه مبارزاتی وی خواهد بود تا قبل از انتخابات آتی پیدا می‌کند.

البناء در پایان نوشت: الجزایر روی خط زلزله‌ای بین اراده ملت وتوطئه غرب قرار گرفته است.


صفحه مناسب چاپ پیشنهاد این صفحه از این خبر یک pdf بساز

سایر خبرها

  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۱ استقبال امیرعبداللهیان از همتای الجزایری در تهران
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه سیرالئون
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹ ملاقات سفیر ایران با زندانیان ایرانی در موزامبیک و کسب اطلاع از سلامت آنها
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸ رسانه اماراتی: حمیدتی و البرهان دیدار می‌کنند
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۹ گفت‌وگوهای منطقه‌ای بن‌سلمان و السیسی در پاریس
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۸ مغرب نشست «النقب» را به تعویق انداخت
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۷ سودان جنوبی مرزهایش با سودان را بست
  • ۰۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۶ دیدار سفیر ایران با رئیس مجلس نمایندگان تونس
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ تأسف وزیر خارجه مصر از موضع اتحادیه اروپا درباره سوریه
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵ امیرعبداللهیان: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی در دستورکار دولت است
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ کنعانی حمله تروریستی در اوگاندا را به شدت محکوم کرد
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳ تصمیم دولت بورکینافاسو برای راه‌اندازی سفارت در تهران
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ رئیس حزب‌ الوفد رسما نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مصر شد
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۸ تمدید سه روزه آتش‌بس در سودان
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷ کرملین: تحقق طرح صلح آفریقا درباره اوکراین سخت است
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ دعوتنامه اردوغان برای السیسی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۶ 17 غیرنظامی سودانی از جمله چند زن و کودک در حمله هوایی کشته شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۵ کشته شدن 38 دانش‌آموز اوگاندایی در یک حمله تروریستی
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۴ یونیسف: بیش از 1 میلیون کودک به علت جنگ در سودان آواره شدند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۳ «نیروهای پشتیبانی سریع» سودان، ارتش را به مثله کردن 2 عضو خود متهم کردند
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۲ العربیه از تشکیل کمیته‌ ایرانی-مصری برای احیای روابط خبر داد
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ سفر نخست‌وزیر عراق به قاهره با محوریت ایران و تقویت روابط
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تشدید جنگ داخلی در سودان پس از پایان آتش‌بس 24ساعته
  • ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵ رژیم صهیونیستی به دنبال تولید تسلیحات در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸ وعده ایتالیا برای کمک ۷۰۰ میلیون یورویی به تونس
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷ نشست شورای همکاری خلیج فارس و مصر درباره مسائل منطقه‌
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶ مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش «شیر آفریقا» در مغرب
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵ درگیری‌های خونین بین مردم و نیروهای امنیتی در سنگال
  • ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴ کشته شدن ده‌ها کودک در شمال نیجریه در پی حمله مردان مسلح
  • ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶ تمایل کومور برای ازسرگیری روابط رسمی با ایران